OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Analysavdelningen har en central roll i att bygga Försäkringskassan som kunskapsmyndighet. Målen är att sprida kunskap i samhällsdebatten och en ökad användning av kunskapsbaserade beslutsunderlag på alla nivåer i Försäkringskassan.
Området för kvalitet och risker för felaktiga utbetalningar ansvarar för att utveckla och förvalta myndighetens arbete med kvalitetsutveckling och kvalitetsuppföljning så att kvaliteten i handläggningen förbättras. Det innebär att vi bland annat arbetar med att utveckla, förvalta, följa upp och ge stöd avseende gemensamma modeller, metoder och standarder för kvalitet och kontroll. Inom vårt ansvar ligger också att ta fram den myndighetsgemensamma kvalitetsanalysen.
Arbetet med kvalitetsutveckling skapar lärande om kvaliteten i handläggning, förutsättningar för kvalitetsutveckling på alla nivåer i organisationen och säkerställer att det är möjligt att uttala sig om kvaliteten i handläggningen samt bidrar till myndighetens interna styrning och kontroll.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. Du har god samarbetsförmåga, vilket innebär att du är duktig på att nätverka, skapa kontakter och kan samarbeta effektivt med kollegor på alla nivåer i organisationen samt med eventuella externa parter
Ansvar och arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare/analytiker inom området arbetar du bland annat med att
• stödja försäkringsavdelningarna i arbetet med systematisk kvalitetsutveckling, exempelvis genomföra riskanalyser för felaktiga utbetalningar och stötta i förmånens kvalitetsanalys
• förvalta och vid behov utveckla nya metoder/arbetssätt för uppföljning och utveckling av kvaliteten
• utreda och utvärdera befintliga arbetssätt
• tillsammans med teamet samla in kunskap, analysera kvaliteten och bidra till den myndighetsgemensamma kvalitetsanalysen.
• arbeta med frågor rörande intern styrning och kontroll och samarbeta med andra funktioner på Försäkringskassan kopplat mot arbetet med kvalitetsutveckling
Vi söker dig som
• har högskoleexamen med för tjänsten relevant inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har god förmåga att tänka strategiskt och utifrån identifierade behov driva utveckling både självständigt och i samverkan
• har dokumenterad förmåga av att uttrycka dig väl i tal och skrift
• är analytisk, strukturerad, bra på att prioritera och organisera ditt arbete
• Är prestigelös och resultatorienterad
• trivs i en föränderlig roll med mångfacetterade arbetsuppgifter och kan snabbt sätta dig in i olika frågeställningar.
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling.
• har goda kunskaper i projektledning
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att ha arbetat med systematisk kvalitetsutveckling på Försäkringskassan eller annan myndighet
• har förståelse och kunskap om tillämpning av systemsyn på organisation samt erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll
• har goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har erfarenhet av utredning och analysarbete av offentlig verksamhet
• har erfarenhet av att ha skrivit rapporter som återrapporterat i t ex årsredovisningen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester och arbetsprov användas som en del i urvalsarbetet. Svenskt medborgarskap krävs då tjänsterna kan placeras i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kan komma att göras.
Placeringsort Stockholm. Vi erbjuder flexibla arbetstider och möjlighet till att arbeta delvis på distans.
Kontaktpersoner
Chef: Rosa Fiorito, 010-116 90 89 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Helena Bjärnlind 010 112 40 83 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35 Saco-S: Lars-Göran Karlsson, 010-116 92 52 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 23 augusti. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.