Verksamhetsutvecklare - processledare inom digitalisering

Verksamhetsutvecklare - processledare inom digitalisering

Arbetsbeskrivning

Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare hos oss är din främsta arbetsuppgift att driva samt kartlägga det digitala förändringsarbetet i kommunens verksamheter. Arbetet innebär en tät och nära kontakt med verksamheterna där du inspirerar och tar initiativ till nya arbetssätt och stöttar i förändringsresan i syfte att korta handläggningstider, höja kvaliteten/servicen och öka effektiviteten.
Verksamhetsutvecklaren är placerad vid Kommunledningsförvaltningen och rapporterar löpande till koncernledningen. I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du som verka som en operativ stödresurs att arbeta tillsammans med personal som har olika kompetens, bakgrund och erfarenhet för att säkerställa att olika perspektiv tas till vara i projekten och att resultaten blir hållbara över tid.
Du kommer att stötta verksamheterna i förändrade arbetssätt och rutiner efter införandet av nya digitala verktyg och system. Det kommer finnas en förväntan på att du tar initiativ till förbättringar så att de nyttor och effekter som eftersöks också realiseras.

Arbetsuppgifterna inkluderar:
• Leda workshops inom t.ex. processkartläggning
• Analysera processer och identifiera förbättringsområden och föreslå konkreta åtgärder.
• Identifiera och prioritera kandidater för automatisering/digitalisering.
• Ta fram underlag för utveckling av RPA och/eller e-tjänster.
• Genomföra nyttokalkyler
• Projektleda beslutade digitaliseringsprojekt
• Följa upp och rapportera implementerade förändringar för ledning
• Driva och samordna arbetet med inventering av processer och rutiner
• Omvärldsbevakning

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom IT, systemvetenskap, alternativt annan akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarande.
Vi ser även att du har praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering.
Meriterande är om du har:
• Praktisk erfarenhet av processkartläggning
• Erfarenhet som projektledare, IT-arkitekt eller verksamhetsutvecklare
• Erfarenhet av framtagning av process- och informationsmodeller
• Erfarenhet av kravhantering
• Erfarenhet av automatisering av processer med RPA och e-tjänster
• Erfarenhet av att leda och planera workshops.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs med många kontaktytor. Vi ser vidare att du är en god kommunikatör med förmåga att förklara och återkoppla på ett pedagogiskt sätt. Du har en god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

Som person är du en driven och initiativrik självstartare som arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du arbetar gärna mot mål och fokuserar på resultat, samt planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöbo kommun, Kansliavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2021
  • Ansök senast: 13 juni 2021

Liknande jobb