Verksamhetsutvecklare - Processledare inom Fastighetsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Som verksamhetsutvecklare bidrar du starkt till att HSB utvecklas genom att förstå behov i verksamheten och driva vidareutveckling av gemensamma arbetssätt, rutiner och IT-system för processerna inom HSBs Fastighetsförvaltning. Hos oss får du en viktig position i gränslandet mellan vår verksamhet och IT-avdelningen. Vi söker dig som har erfarenhet från såväl fastighetsbranschen och verksamhetsutveckling, digitalisering och förändringsledning.

HSB är Sveriges ledande bostadskooperation med fastighetsförvaltning och bostadsutveckling som kärnaffär. HSB Affärsstöd är det nationella IT- och utvecklingsbolaget som är navet i HSBs digitala omställning. Vi befinner oss i början av en otroligt spännande resa där varje individ har en viktig roll - vill du vara med och göra skillnad?

HSB erbjuder

HSB strävar hela tiden efter att bli bättre, både som organisation och som arbetsplats, och det blir vi när medarbetarna utvecklas. Hos HSB är det du som påverkar din utveckling. Med den rätta ambitionen och stark drivkraft är en anställning inom HSB en bra investering i din karriär. Organisationen präglas av kärnvärderingarna Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan och beslutsvägarna är korta, vilket innebär att du ges goda möjligheter att påverka. Du får också stor frihet under ansvar i arbetet och HSB försöker alltid – så långt det är möjligt – att hjälpa dig att skapa balans i tillvaron mellan jobb och fritid. Genom att bidra till organisationens framgång kommer dina insatser att värdesättas. Möjligheterna finns hos HSB.

Om HSB Affärsstöd

HSB Affärsstöd ansvarar för att leda utvecklingen av HSBs digitala processer och affärsområdet har som målsättning att tillhandahålla Branschens bästa verksamhetsstöd. HSB Affärsstöd har varm arbetsmiljö med högt i tak och snabb förändringstakt, här erbjuds du att vara med och bidra till HSBs fortsatta resa. Du får variation i arbetsinnehållet och goda möjligheter att genom egna initiativ skapa dig unika erfarenheter för framtiden. HSB Affärsstöd verkar i hela Sverige med kontor i Luleå, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ansvar och arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta nära våra kunder och verksamheten i HSB-föreningar. Som processledare/verksamhetsutvecklare kommer du att arbeta med framtagning, implementation och vidareutveckling av gemensamma arbetssätt, rutiner och IT-system för processerna inom HSBs Tekniska och Administrativa Fastighetsförvaltning. Dessa processer omfattar planering, genomförande, samt uppföljning av arbetsuppgifter utifrån ett befintligt förvaltningsavtal samt tillkommande uppgifter via felanmälan från kunder. HSB utvecklar och implementerar just nu ett nytt modernare och mer användarvänligt arbetssätt och system. Du blir en nyckelperson i både utveckling, implementation och förändringsledningen kring detta.

Internt samarbetar du med systemspecialister och användarstöd samt rapporterar till förvaltningsledare. Du kommer även arbeta tvärfunktionellt med andra processledare/verksamhetsutvecklare inom HSB affärsstöds organisation. Du får en viktig position i gränslandet mellan verksamhet och IT. 

Dina arbetsuppgifter bl.a. bestå av att:

Vara sammankallande i referensgruppen som består av användare från verksamheten, såväl chefer och medarbetare, i HSB föreningar. Förstå behov, ensa krav och förankra lösningar med dem.Aktivt delta i arbetet med att ta fram och utveckla gemensamma processer med IT-system för leverans av fastighetsförvaltningstjänster genom hela orderflödet.Ta emot och självständigt utreda vidareutvecklingsönskemål från verksamheten. Samarbeta med systemspecialisterna i framtagandet av lösningsförslag på berörda IT-system samt testa och leda tester inför utveckling/införandet av ny funktionalitet och nya releaser.Stötta HSB föreningar vid implementation av gemensamma arbetssätt och IT-system för anbuds- och avtalsprocesserna och följa upp leveransen av dessa.Agera bollplank för verksamheten samt coacha användare inom kalkylering, anbud och avtal för fastighetsförvaltningstjänster samt utbilda användare i arbetssätt och funktionalitet.Arbeta i projekt som berör ditt arbetsområde och samspela med övriga delprocessledare inom samma övergripande process

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Vissa tjänsteresor kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av verksamhets- och processutveckling. Du behöver förstå kärnverksamheten fastighetsförvaltning och dess avtal, uppföljning. Du har erfarenhet av att sätta dig in i, ensa och dokumentera krav, behov och processer. Det är en fördel om du har arbetat med implementationer av system och om du har erfarenhet av en roll som beställare mot IT eller mot Systemleverantör.

Vi tror att du kommer från en roll som verksamhetsutvecklare inom fastighetsbranschen eller som konsult inom processutveckling eller krav med erfarenhet inom bygg- och fastighetsbranschen eller motsvarande. Det är en stor fördel om du har arbetat i en nationellt samordnande organisation.

Troligen har du en eftergymnasial utbildning gärna inom ekonomi- eller fastighetsområdet. Det är positivt om du har erfarenhet av praktiskt projektarbete och att leda mindre uppdrag.

Personliga egenskaper

Du är en förtroendeingivande person som brinner för att driva utveckling och förbättring. Du har både initiativkraft och uthållighet och kan arbeta bra både självständigt och i team. Rollen kräver att du är lyhörd, har god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt och att du har förmåga att bygga förtroende hos andra. Det är en fördel om du gillar att samordna och hålla ihop grupper och har intresse för ledarskap.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar HSB med Boxhill Recruitment. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Du söker enklast tjänsten via "ansök-knappen" i annonsen. Om du har frågor angående tjänsten eller hur du ansöker så är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult ann.bender@bhill.se 0722140872.

Varmt välkommen med din ansökan!

Nyckelord: Fastighetsförvaltning, fastighetsservice, processutveckling, verksamhetsutveckling, systemimplementation, orderprocess, kravarbete, förändringsledning, digitalisering, förbättringsarbete, PGU, DeDu

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Boxhill AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2020
  • Ansök senast: 21 juni 2020

Besöksadress

Sveavägen 9
None

Postadress

Sveavägen 9
Stockholm, 11157

Liknande jobb


20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024

Expert Consultant

Expert Consultant

18 november 2024