Verksamhetsutvecklare, Samhällsbyggnadskontoret

Verksamhetsutvecklare, Samhällsbyggnadskontoret

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

På samhällsbyggnadskontoret hanteras områden som exempelvis bygglov, översikts- och detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, livsmedelsinspektion, alkoholtillstånd och geografisk information. För oss är det viktigt med en pågående dialog, både med invånare, företagare, och våra kollegor inom kommunkoncernen.

Vi tar avstamp i perspektiven social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet när vi planerar vårt arbete. Det är också en självklarhet att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete och att en nyfikenhet för digitaliseringens möjligheter genomsyrar arbetet.

Kontoret består av sju enheter. Verksamhetsutvecklaruppdraget är del av den administrativa enheten.

ARBETSUPPGIFTER
Samhällsbyggnadskontoret har ett stort fokus på ständigt förbättringsarbete och arbetar med målet att alla medarbetare ska känna sig delaktiga i verksamhetsutvecklingen.
Som verksamhetsutvecklare hos oss har du en översikt över kontorets utvecklingsarbete och är en sammanhållande nod för kunskap inom området.

Arbetet .innebär att aktivt stötta kontorets enheter i förändringararbetet. Det innebär att vara med i att kartlägga nuläge och stötta i utvecklingen framåt. Det innebär även att ha en överblick över det sammantagna utvecklingsarbetet på kontoret, med möjlighet att se synergier över enhetsgränserna. Du kommer att ha ett tätt samarbete med objektledare och kontorets chefer. I tjänsten ingår ett omvärldsbevakande uppdrag för att ta del av erfarenheter och goda idéer även utanför vårt kontor och kommunorganisation.

Vi tror att digitala lösningar är en viktig nyckel i verksamhetsutvecklingen, men vi tror att det är lika viktigt att arbeta med utveckling av arbetssätt. I detta arbete finns vår värdegrund Brobygget med som vägvisare och även förhållningsättet i tillitsbaserad styrning. Du kommer att medverka till att skapa effektiva processer samt följa upp och utvärdera resultatet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• relevant utbildning för uppdraget (exempelvis inom administration, digitalisering, organisation/processutveckling). Alternativt har du erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering
• god erfarenhet från att arbeta självständigt, och god förmåga att arbeta som en del av en grupp
• en god kommunikationsförmåga och förmåga att anpassa ditt budskap utifrån målgruppens behov.
• god pedagogisk förmåga, med erfarenhet av att leda och stödja aktiviteter för utveckling av nya arbetssätt.
• god förmåga att sammanställa information från flera olika källor och dra slutsatser utifrån detta.
• hög digital mognad och god förmåga att lära och använda nya IT-system.
• god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska.

Personliga egenskaper:
• god samarbetsförmåga och trivs med många kontaktytor, men även med förmåga att arbeta självständigt.
• ett lösningsfokuserat förhållningssätt med god förmåga till helhetssyn.
• ett intresse för ledning- och styrningsfrågor och tycker att det är intressant med utvecklingsarbete.

Det är meriterande om du har:
• yrkeserfarenheterfarenhet från offentlig sektor
• erfarenhet från program för processkartläggning, exempelvis 2c8.
• erfarenhet av någon e-tjänsteplattform, exempelvis Self Point

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund som utgår från orden respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet, samt övertygelsen om alla människors förmåga och vilja att utvecklas. Läs mer om vårt värdegrundsarbete här: www.strangnas.se/brobygget

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Administrativa enheten SBK
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 februari 2022
  • Ansök senast: 18 februari 2022

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024