OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Dokumentstöd och Ekonomi ingår i avdelningen Verksamhetsstöd. Området tillhandahåller, förvaltar och utvecklar tjänster att digitalisera inkomna handlingar och fördela dess information till Försäkringskassans handläggningssystem samt tjänster i kontohandläggning och ekonomiadministration. Tjänster utförs även till Pensionsmyndigheten.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.
I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling
• har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har goda kunskaper i program- eller projektledning för större uppdrag
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
• är van att arbeta självständigt och har en hög initiativförmåga
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av kvalificerat utvecklingsarbete i en stor organisation
• har god kännedom om grunderna för utveckling, förvaltning och avställning av system
• har erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde, digitalisering av handlingar, robotisering (RPA) av tjänster eller utveckling/förvaltning av ekonomisystem
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• har erfarenhet av process- och tjänsteutveckling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor i tjänsten förekommer. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort Östersund eller Sundsvall.
Kontakt
Rekryterande chef: Dan-Ola Jonsson 010‑114 74 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus 010‑112 24 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Camilla Nyberg, 010‑118 24 02. Saco-S: Cecilia Silverson, 010‑115 26 18. Seko: Johanna Grundström 010‑115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15 oktober 2021.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.