OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Pensionsmyndighetens Utvecklingsavdelning söker 1 verksamhetsutvecklare inom området kontroll och förebyggande av felaktiga utbetalningar.
På Utvecklingsavdelningen arbetar ca 60 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för all långsiktig utveckling av Pensionsmyndighetens målbild och framtidsbild. I detta ansvar ligger även samordning av myndighetens konsumentuppdrag samt hålla ihop myndighetens kvalitets- och kontrollarbete. Utvecklingen sker samlat för process, produkt och kana där all utveckling utgår från ett kund- och konsumentperspektiv. Avdelningen har också ansvaret för att ha specialistkunskap inom myndighetens förmåner.
Utvecklingsavdelningen består av en enhet indelad i olika kompetensgrupper. Enheten arbetar på ett konsultativt, och stödjande sätt och till stor del bedrivs uppdragen i projektform. All förändring sker i nära samverkan med Produktionsavdelningen och andra avdelningar som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Avdelningen har också en samordnande och uppföljande roll för myndighetens alla utvecklingsprojekt och bistår med projektledare, kravanalytiker och specialister för myndighetsövergripande projekt. På avdelningen finns även myndighetens projektkontor och förvaltningsledning.
Utvecklingsavdelningen ansvarar för att utveckla myndighetens kärnverksamhet och där ingår att utveckla och samordna kvalitets- och kontrollarbetet. Centrala arbetsuppgifter är att ta fram riskanalyser kring felaktiga utbetalningar, ta fram myndighetens årliga kontrollplan och analysera utfallet från genomförda kontroller och i detta arbete är du en drivande person. En del av ditt uppdrag är omvärldsbevakning för att där fånga signaler som kan leda till att våra pensioner betalas ut felaktigt.
Som verksamhetsutvecklare på Utvecklingsavdelningen kommer du också att arbeta med att vara med i realiseringen av Pensionsmyndighetens framtidsbilder och utvecklingsprojekt så att kontrollperspektivet beaktas i den utveckling som vi gör. Du bidrar då med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och är ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område. Du bidrar också i förvaltningen så att våra system är korrekta och uppdaterade och förebygger felaktiga utbetalningar. Det förekommer extern samverkan mot departement och andra aktörer samt mediekontakter i ditt uppdrag.
Utbildning och erfarenhet:
Du som söker har en akademisk examen företrädesvis inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi eller har mångårig erfarenhet av att ha jobbat med kontrollfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom någon av de förmåner som pensionsmyndigheten hanterar samt erfarenhet av verksamhetsutveckling.
Du har arbetslivserfarenhet från att ha arbetat med att analysera data och utifrån detta varit med och genomfört förbättringsförslag.
Egenskaper:
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att vara delaktig i förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.
Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, både mellan interna och externa aktörer. Du är självständig och kan samla ihop olika krav och driva framåt mot ett uppsatt mål. Som person är du kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Förändring och utveckling inom ditt område är någonting som du brinner för.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat samt har en god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du har lätt för att samarbeta och kan förankra dina idéer inom organisationen. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.
Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och trivas i rollen som verksamhetsutvecklare hos oss, vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
- Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner
- Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid
Övrigt:
Tjänsten är på heltid och tillsvidare med start enligt överenskommelse. Resor förekommer i tjänsten.
För mer information:
För mer information kontakta enhetschef Kent Larsson 0722-10 22 14
Fackliga representanter: Thomas Martinuzzi, SACO, 010-454 35 52 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan!