Verksamhetsutvecklare till avdelningschefernas kansli

Verksamhetsutvecklare till avdelningschefernas kansli

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Avdelningscheferna har det övergripande ansvaret för den verksamhet som bedrivs vid ekobrottskamrarna. Ansvaret är fördelat på tre avdelningar och varje avdelning leds av en avdelningschef. Avdelning Stockholm består av finansmarknadskammaren och ekobrottskamrarna i Stockholm. Avdelning Sydväst består av ekobrottskamrarna i Göteborg och Malmö och avdelning Nordöst består av ekobrottskamrarna i Uppsala, Linköping och Umeå. På avdelningschefernas kansli arbetar kansliåklagare, medarbetare inom den internationella funktionen och en administratör. Avdelningscheferna driver tillsammans med representanter från verksamheten en mängd olika aktiviteter och initiativ med syfte att effektivisera, skapa enhetlighet och stärka rättssäkerheten i kammarverksamheten.

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare med en samordnande funktion till avdelningschefernas kansli.

 

Arbetsuppgifter


Som verksamhetsutvecklare på avdelningschefernas kansli har du uppdraget att stödja avdelningscheferna med utvecklingsarbetet inom avdelningarna och du har en samordnande funktion gentemot myndighetens ekobrottskammare och övriga enheter. I rollen skapar du goda samarbeten med andra funktioner internt och tillsammans med andra kompetenser bidrar du till en effektiv, enhetlig och rättssäker verksamhet. I myndighetens chefs-och medarbetarpolicy, EBM-modellen, utrycker vi behovet av att arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten. EBM-modellen är en av flera viktiga utgångspunkter för verksamheten och för vårt utvecklingsarbete.

Dina arbetsuppgifter är varierande och rollen innebär att du ansvarar för samordning, uppföljning av pågående och planerade utvecklingsaktiviteter och du driver även själv olika aktiviteter. Du arbetar på strategisk och verksamhetsnära nivå med att lägga planer och prioritera utveckling, samt med att driva initiativ som ska ge konkreta resultat. Andra vanligt förekommande uppgifter på avdelningschefernas kansli är inriktade på planering, uppföljning, utredningar, beredningar inför beslut, arbete och ledning i projekt och processer i syfte att utveckla verksamheten. Som verksamhetsutvecklare kan du komma att ansvara för andra arbetsuppgifter inom kansliets ansvarsområden.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

-          en akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt

-          erfarenhet av verksamhetsutveckling på en nationell eller myndighetsövergripande nivå

-          erfarenhet av metodutveckling och kunskaper om metoder och modeller som rör verksamhetsutveckling

-          erfarenhet som projektledare

-          erfarenhet av arbete vid myndighet eller inom rättsväsendet

-          god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag och rapporter

-          mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

 

Meriterande

-          erfarenhet från arbete med förändringsledning

-          erfarenhet av verksamhetsutveckling i gränssnittet mellan verksamhet och IT

-          kunskap om ekonomisk brottslighet från offentlig eller privat sektor

 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, ansvarstagande och trivs med ett arbete där du får vara med och påverka och förväntas ta egna initiativ. Du är kommunikativ, har en pedagogisk förmåga och är en förtroendeingivande person som uppfattas som öppen och bra på att lyssna. Du har god förmåga att bygga nätverk och strukturer för att nå långsiktiga mål. Du har god struktur i ditt arbete och trivs med att samordna både ditt eget och andras arbete mot uppsatta mål. Du drivs av att utveckla och förbättra arbetssätt och har lätt för att skapa dig en helhetssyn. Du kan engagera andra i förändrings- och utvecklingsarbete. Vi förutsätter att du har lätt för att både samarbeta med andra och arbeta självständigt. Du kan arbeta både praktiskt och med att utreda, analysera och skriftligt sammanställa olika uppgifter. 

 

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

 

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde sker snarast, efter överenskommelse. Tjänsten är placerad på avdelningschefernas kansli i Stockholm. Det kan finnas möjlighet till fysisk placering på någon av myndighetens andra verksamhetsorter med en organisatorisk placering på avdelningschefernas kansli. 

 

Information om anställningen lämnas av avdelningschef Anna Wallander tfn 010-562 96 80. Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Thérése Isaksson tfn 010-562 90 31 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.

 

Välkommen med din ansökan senast den 10 maj.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 april 2022
  • Ansök senast: 10 maj 2022

Liknande jobb


2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

20 december 2024