OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Avdelning Boende och hemlöshet befinner sig i en spännande fas, där kvalitet och utveckling är i fokus. Uppdraget är brett och mångfacetterat och med fokus på Göteborgs Stads hemlöshets- och boendestrategi kommer du att planera och leda processer samt stödja chefer och medarbetare inom bland annat följande områden:
- Metodhandledning utifrån behov i de klientnära verksamheterna samt skapa strukturer för att underlätta metodarbetet inom avdelningen.
- Arbeta fram och vara stöd i implementering av avdelningsgemensamma rutiner och riktlinjer.
- Stöd till verksamhetschef i ledningsgruppsarbetet inom ett av de fyra verksamhetsområdena, t.ex. att bereda frågor, skapa beslutsunderlag, planera möten tillsammans med verksamhetschef samt dokumentera.
- Samordna stadenövergripande processer som rör hemlöshet och boende.
Eftersom uppdraget och arbetsuppgifterna kan variera och behöver anpassas efter behov kan ovannämnda arbetsuppgifter komma att utvecklas över tid. Detta kräver flexibilitet och prestigelöshet. Du kommer att arbeta inom organisationens samtliga delar, både vad gäller det operativa och strategiska arbetet. Uppdraget kräver en utvecklad färdighet avseende planering, organisering, strategi och struktur. Arbetet grundar sig i att du ska kunna lägga upp ett givet uppdrag på ett självständigt sätt och involvera aktuella samarbetspartners i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Du som söker behöver ha relevant högskoleutbildning, till exempel socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill gärna att du har några års erfarenhet efter din examen och att du har erfarenhet av att arbeta med boende- eller hemlöshetsfrågor alternativt med personer med skadligt bruk och beroende. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med och handleda i metoder som MI, LAB, ÅP eller Case management.
Som person behöver du vara strukturerad och ha förmåga att kunna ställa om kompassen efter nya förutsättningar. Du behöver även vara lyhörd, prestigelös och trygg i dig själv samt kunna anpassa din kommunikation i mötet med både brukare, medarbetare och ledningsfunktioner. Vidare behöver du ha ett starkt engagemang för målgruppen, förmåga att skapa goda relationer och trivas med att arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor.
Du kommer till en erfaren och engagerad arbetsgrupp och du erbjuds ett omväxlande och självständigt arbete där du får möjlighet att vara med att förbättra och utveckla verksamheter som gör skillnad för människor som lever i hemlöshet. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
medarbetare
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.