OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som verksamhetsutvecklare är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Din roll är att stödja avdelningsledningen med bland annat beslutsunderlag och övergripande planering av avdelningens arbete. Med användarna i fokus är ditt uppdrag att bidra med att digitalisera och optimera verksamhetens arbete samt att lösa verksamhetsproblem. Du ansvarar även för att driva och leda process- och annan verksamhetsutveckling i syfte att förverkliga myndighetens uppdrag och långsiktiga mål. Samarbetet med andra myndigheter är viktigt och ditt arbete sker i nära samarbete med bland annat verksamhetsarkitekter och säkerhetspecialister. För att lyckas i arbetet krävs kontinuerlig omvärldsbevakning och analys.
Vi söker dig som:
. Har relevant akademisk utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
. Har minst två år erfarenhet av att stödja optimering av verksamheter och av att driva process- och verksamhetsutveckling.
. Har erfarenhet och goda kunskaper om förändringsledning.
. Har erfarenhet och vana av att planera och leda workshops, arbetsmöten och dylikt
. Har goda kunskaper inom it och av teknik som används vid dataanalys och utredning.
. Har goda kunskaper om hur man målsätter och följer upp verksamheters arbete.
Det är meriterande om du:
. Har erfarenheter av statlig styrning.
. Har erfarenhet att leda projekt eller större utvecklingsarbete.
. Har erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete och informationssäkerhet.
. Har erfarenhet av underrättelse-, kontroll-, utredningsverksamhet eller av att samarbeta nära denna typ av verksamhet.
Egenskaper
Det är av stor vikt att du har en god problemlösande analysförmåga, det vill säga att du kan fånga behov, förstå komplexa problem samt formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor omsätter i praktiken. Din analysförmåga gör att du sätter frågor i en vidare betydelse, ser konsekvenser och anpassar dina förslag utifrån myndighetens helhetsuppdrag. Du har ett tydligt fokus på mål och resultat. Som person är du stabil, lugn och trygg med gott omdöme.
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet ställer stora krav på att du klarar av att ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt samhällsengagemang och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.
God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Vi ser även att du är bra på att bygga relationer och är socialt aktiv i syfte att skapa och underhålla ett brett nätverk. Arbetet ställer krav på att du är duktig på att leda, motivera och samordna kollegor för att uppnå gemensamma mål. Du anpassar ditt sätt att leda utifrån vad gruppen, situationen och uppdraget kräver. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt. Det innebär att du bland annat strukturerar upp angreppssätt, tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och driver processer framåt. Du är prestigelös och har ett flexibelt förhållningssätt vilket innebär att du snabbt kan ta dig an en ny uppgift eller ändra tillvägagångssätt när arbetet kräver detta.
I din roll kan du komma att hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 13 augusti 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35