Verksamhetsutvecklare till enheten för ledningsstöd

Verksamhetsutvecklare till enheten för ledningsstöd

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!


Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.



Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig.



Enheten för ledningsstöd är en enhet inom produktionsavdelningen som lyder direkt under avdelningschefen och utgör ett direkt stöd till avdelningens ledning.

Enheten består av 15 medarbetare placerade vid olika kontor och enhetschefen är placerad i Stockholm. Enhetens medarbetare arbetar med ett flertal olika uppgifter inom rapportering och uppföljning, kvalitetsfrågor, rättsliga frågor, intern styrning och kontroll, stabsordning, planering och administrativt stöd samt internationell samverkan. Enheten fungerar som ett nav för de frågor som produktionsavdelningen ska hantera och samordnar stora delar av de svar och underlag som avdelningen tar fram.

Nu söker vi en verksamhetsutvecklare för arbete med genomförandet av flertalet befintliga och tillkommande arbetsuppgifter inom enhetens olika ansvarsområden.

Arbetsbeskrivning
Som verksamhetsutvecklare på enheten för ledningsstöd kommer du att arbeta med många olika frågor. Huvuduppgifterna kommer att vara att arbeta med utveckling och genomförande av avdelningens kvalitetsarbete och omhändertagandet av rättslig styrning och stöd på avdelningen. Du kommer även behöva leda och delta i olika initiativ som myndigheten eller avdelningen genomför. Du kommer att handlägga eller bistå i arbete med myndighetens olika remissvar samt analysera, bedöma och bidra i omhändertagandet av uppgifter och förslag som initieras i olika delar av myndigheten. Du kommer att driva analyser och uppföljningar. I arbetet kommer du att samverka med andra inom avdelningen såväl som med andra avdelningar, inte minst myndighetens juridikavdelning.

Din profil
Vi söker dig som har:

- en relevant akademisk examen företrädesvis inom juridik, statsvetenskap eller annan relevant utbildning,
- djup kunskap om pensionssystemets regelverk,
- erfarenhet av att delta eller leda utvecklingsinitiativ, eller av att självständigt ha drivit olika uppdrag eller utredningar,
- erfarenhet av arbete med kvalitetsfrågor i offentlig verksamhet
- har en mycket god förmåga av att uttrycka dig i tal och skrift såväl som erfarenhet av att skriva längre formella texter och
- erfarenhet av att arbeta med utveckling ur ett kundperspektiv.

Vi ser det som meriterande om du har:

- erfarenhet av att arbeta med remisser och rapporteringsuppdrag,
- god förståelse för pensionsförmånernas systemstöd med både manuella och automatiserade handläggningsprocesser,
- erfarenhet av att arbeta utifrån ett systemsynsätt.

Vi söker dig som är självgående, driven, har lätt för att sätta dig in i nya uppdrag och verksamhetsområden. Du tilltalas av att arbeta med ett brett spektrum av frågor med olika komplexitet som kräver olika involveringsgrad. Du har en förmåga att bedöma olika arbetsuppgifters komplexitet och har en god förmåga att planera ditt arbete utifrån det. Du har en god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett helhets perspektiv. Du är initiativtagande och drivs av att hitta lösningar på olika problem. Som person är du självständig, kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Du har mycket god förmåga att skapa kontakter, samarbeta och har en förmåga att beakta flera perspektiv i samarbeten för att hitta gemensamma lösningar. En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill verka i en organisation i ständig utveckling, att du är nytänkande och gillar ett arbetssätt som ger mycket glädje och motivation tillsammans med dina kollegor.

I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.

Tjänsten kommer att vara placerad på något av Pensionsmyndighetens kontor. Dessa är Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Stockholm, Visby, Växjö och Halmstad.
Pensionsmyndigheten tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.

Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. 

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information
För mer information om tjänsten kontakta enhetschef Erik Jönsson, telefon 010-454 28 61

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 februari 2023
  • Ansök senast: 19 februari 2023

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024