OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Rättsavdelningen ansvarar för att myndighetens verksamhet bedrivs enhetligt och rättssäkert och att tolkning och tillämpning av lagar och andra regler sker på ett korrekt sätt.
Vi säkerställer att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidrar till en verksamhets- och kundnytta.
På enheten Riktning och stöd arbetar vi med stabsfrågor såsom strategiskt och administrativt stöd till avdelningens chefer, samordning av Rättsavdelningens utveckling, verksamhetsplanering- och uppföljning, budget, kompetensförsörjning och kommunikation.
Rättsavdelningen och enheten Riktning och stöd behöver nu förstärkas med en erfaren verksamhetsutvecklare som kan bidra till Arbetsförmedlingens och Rättsavdelningens fortsatta utveckling.
Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetsutvecklare i staben ansvarar du för avdelningens ständiga arbete med verksamhetsutveckling. Du har möjlighet att påverka tjänstens innehåll. Uppdraget innefattar bland annat att leda arbetet med att
- utforska och kartlägga kund- och användarbehov
- utveckla avdelningens processer, tjänster och erbjudanden
- följa upp och utvärdera våra processer, tjänster och leveranser
- samordna/projektleda prioriterade aktiviteter och leveranser
- ansvara för att samordna och utveckla avdelningens kanaler och kommunikationssystem
- utveckla avdelningens interna organisationskultur
- ge stöd till ledningsgruppen i arbetet med ledarskaps- och mötesutveckling
- utveckla avdelningens digitala förmåga
Som verksamhetsutvecklare ger du stöd till avdelningens chefer och enheter i att hantera utmaningar och skapa förutsättningar för framgångsrik förändring och verksamhetsutveckling.
Du har erfarenhet av och god förståelse för hur vi som avdelning ska tillvarata digitaliseringens möjligheter. Du har hög förståelse för myndighetens verksamhet, dess syfte, samt vilka krav som ställs på den och kan översätta detta till planer för förändring för Rättsavdelningen. Du bidrar till utveckling av processer- och arbetssätt inom hela avdelningens verksamhet och till det strategiska planeringsarbetet för avdelningen.
Du arbetar självständigt med att genomföra utrednings- och utvecklingsuppdrag exempelvis genom att bidra till tjänsteutveckling utifrån kundernas och verksamhetens behov.
Du är ofta samordnande gentemot andra enheter och avdelningar, såväl internt som externt och har ibland rollen som uppdrags- eller projektledare. Framtagande och beredning av olika beslutsunderlag ingår i arbetet. Arbetsuppgifterna kräver att du kan växla mellan självständigt arbete och samarbete så det är viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer.
Grundläggande krav för tjänsten
- Universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp, eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- Minst två års dokumenterad erfarenhet av att leda utvecklings- och förbättringsarbete
- Erfarenhet av utvecklingsarbete av processer, organisation- och arbetssätt
- Erfarenhet av projekt- eller processledning
- Mycket hög kommunikativ förmåga på svenska i både tal och skrift, du ska kunna skriva kvalificerade texter som är både tydliga och lättillgängliga
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att driva utveckling- och förändring i stora organisationer
- Erfarenhet av arbete i stab och/eller ledningsfunktion
- Erfarenhet av att arbeta med digitala ärendehanteringssystem
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-12-15.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (www.arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.