OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Örebro kommun pågår just nu ett arbete med att skapa fungerande processer för en god informationsförvaltning, från informationens tillkomst till dess bevarande, som uppfyller de krav man idag kan ställa på en modern kommun. Vi jobbar också med att utveckla vår informationsförsörjning till att bli en mer datadriven organisation. Om dessa ansvarsområden tilltalar dig, sök tjänsten redan idag!
Om tjänsten
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till enheten för Dokumentstyrning och registratur. Enheten har som syfte att säkerställa en rättssäker hantering av kommunens information, vilket är centralt för att upprätthålla medborgarnas förtroende för kommunen. Du kommer att jobba strategiskt och kommunövergripande med att skapa förutsättningar för Örebro kommuns fortsatta digitaliseringsresa.
I ditt uppdrag ingår också att vara informationssäkerhetssamordnare för Kommunstyrelseförvaltningen där du ger stöd till förvaltningen och samordnar förvaltningens arbete med informationssäkerhet. Du ger även stöd i frågor kring informationssäkerhet, informationsklassning och riskanalyser. Som informationssäkerhetssamordnare ingår du i ett internt nätverk med kommunens övriga informationssäkerhetssamordnare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utveckla interna processer rörande informationshantering
• genomföra informationsklassningar och riskanalyser
• hålla utbildningar och workshops
• utveckla avdelningens stöd samt interna processer rörande informationshantering
• ta fram styrdokument och beslutsunderlag
• vara sakkunnig i informationsförvaltningsfrågor
• delta i och driva utvecklingsprojekt
• samverka internt och externt
• omvärldsbevakning
Kompetenskrav
• akademisk examen om minst 180 hp inom exempelvis statsvetenskap, juridik, systemvetenskap, arkivvetenskap alternativt motsvarande kunskap och erfarenhet inom området som som arbetsgivaren finner relevant
• erfarenhet av att arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• kunskaper om lagar och förordningar som styr informationsförvaltningen inom offentlig verksamhet
Till rollen som verksamhetsutvecklare söker vi dig som har förmågan att på ett strategiskt vis se helheten och det kommungemensamma perspektivet!
För att driva verksamheten framåt och förbereda den på kommande utmaningar har du en genuin nyfikenhet och stort intresse av att hålla dig uppdaterad inom ditt ansvarsområde. För att trivas i rollen är du en person som motiveras av att tillsammans med andra sätta upp och arbeta mot mål och resultat. Ansvaret som ingår i rollen ställer krav på initiativförmåga och mod att fatta egna beslut inom ramen för ditt mandat likaväl som att du anpassar dig samt agerar utifrån förändrade omständigheter i din planering och dina prioriteringar. För att bli ett bra tillskott i arbetsgruppen är det viktigt att du har en god självkännedom och via ditt smidiga och lyhörda bemötande blir du en bra kollega. Din förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift är god.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att hålla i workshops eller presentationer
• erfarenhet av att arbeta med utveckling av digitala processer i verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen tillhandahåller ett effektivt och kompetent stöd till förtroendevalda, chefer och medarbetare i deras ansvar och uppdrag och bidrar till verksamhetsutveckling och en enklare vardag för alla. På Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen finns enheten för Dokumentstyrning och registratur, enheten för Nämndstöd, Stadsarkiv, Överförmyndarkansli, Juridikenhet samt Kontorsservice.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 februari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67