Verksamhetsutvecklare till Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen

Verksamhetsutvecklare till Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

På Örebro kommun pågår just nu ett arbete med att skapa fungerande processer för en god informationsförvaltning, från informationens tillkomst till dess bevarande, som uppfyller de krav man idag kan ställa på en modern kommun. Vi jobbar också med att utveckla vår informationsförsörjning till att bli en mer datadriven organisation. Om dessa ansvarsområden tilltalar dig, sök tjänsten redan idag!

Om tjänsten

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till enheten för Dokumentstyrning och registratur. Enheten har som syfte att säkerställa en rättssäker hantering av kommunens information, vilket är centralt för att upprätthålla medborgarnas förtroende för kommunen. Du kommer att jobba strategiskt och kommunövergripande med att skapa förutsättningar för Örebro kommuns fortsatta digitaliseringsresa.  

I ditt uppdrag ingår också att vara informationssäkerhetssamordnare för Kommunstyrelseförvaltningen där du ger stöd till förvaltningen och samordnar förvaltningens arbete med informationssäkerhet. Du ger även stöd i frågor kring informationssäkerhet, informationsklassning och riskanalyser. Som informationssäkerhetssamordnare ingår du i ett internt nätverk med kommunens övriga informationssäkerhetssamordnare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utveckla interna processer rörande informationshantering 
• genomföra informationsklassningar och riskanalyser 
• hålla utbildningar och workshops  
• utveckla avdelningens stöd samt interna processer rörande informationshantering   
• ta fram styrdokument och beslutsunderlag 
• vara sakkunnig i informationsförvaltningsfrågor 
• delta i och driva utvecklingsprojekt   
• samverka internt och externt 
• omvärldsbevakning

Kompetenskrav

• akademisk examen om minst 180 hp inom exempelvis statsvetenskap, juridik, systemvetenskap, arkivvetenskap alternativt motsvarande kunskap och erfarenhet inom området som som arbetsgivaren finner relevant
• erfarenhet av att arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning 
• kunskaper om lagar och förordningar som styr informationsförvaltningen inom offentlig verksamhet


Till rollen som verksamhetsutvecklare söker vi dig som har förmågan att på ett strategiskt vis se helheten och det kommungemensamma perspektivet! 
För att driva verksamheten framåt och förbereda den på kommande utmaningar har du en genuin nyfikenhet och stort intresse av att hålla dig uppdaterad inom ditt ansvarsområde. För att trivas i rollen är du en person som motiveras av att tillsammans med andra sätta upp och arbeta mot mål och resultat. Ansvaret som ingår i rollen ställer krav på initiativförmåga och mod att fatta egna beslut inom ramen för ditt mandat likaväl som att du anpassar dig samt agerar utifrån förändrade omständigheter i din planering och dina prioriteringar. För att bli ett bra tillskott i arbetsgruppen är det viktigt att du har en god självkännedom och via ditt smidiga och lyhörda bemötande blir du en bra kollega. Din förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift är god.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av att hålla i workshops eller presentationer
• erfarenhet av att arbeta med utveckling av digitala processer i verksamhet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen tillhandahåller ett effektivt och kompetent stöd till förtroendevalda, chefer och medarbetare i deras ansvar och uppdrag och bidrar till verksamhetsutveckling och en enklare vardag för alla. På Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen finns enheten för Dokumentstyrning och registratur, enheten för Nämndstöd, Stadsarkiv, Överförmyndarkansli, Juridikenhet samt Kontorsservice. 

Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.

 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 februari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2023
  • Ansök senast: 20 februari 2023

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024