OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
Nu söker vi dig som brinner för att bidra till förändring och utveckling i offentlig verksamhet! Är du en erfaren verksamhetsutvecklare som drivs av att de förändringar som genomförs ska skapa nytta för medborgare och verksamhet?
Vi söker en verksamhetsutvecklare som vill vara med och utveckla kommunkoncernens tjänster för såväl kommunens invånare som för våra kollegor. Vårt nyinrättade koncerngemensamma kontaktcenter, med fler digitala lösningar, är en del i utvecklingen mot en mer serviceinriktad och professionell verksamhet. I kontaktcenters uppdrag ingår också att visa på förbättringsområden och driva på förändringar som bidrar till utveckling av kommunkoncernens verksamhet och tjänster. Parallellt med uppbyggnaden av kontaktcenter arbetar vi med att samordna och utveckla våra koncerngemensamma stödprocesser för en mer modern och effektiv organisation. Rollen som verksamhetsutvecklare är organisatoriskt placerad på kommunledningsförvaltningen men uppdraget är tvärsektoriellt och innebär omfattande samverkan med andra enheter inom kommunkoncernen.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare kommer du att driva, koordinera och stödja olika utvecklingsinitiativ som identifieras utifrån kontaktcenterns uppdrag och inom ramen för kommunledningsförvaltningens stödprocesser. Du arbetar med att identifiera och undersöka behov samt ta fram förslag på lösningar som ger nytta för dem vi är till för. Du ger stöd och är bollplank till chefer och medarbetare genom kompetens om metoder och verktyg för förbättringsarbete. Du har förståelse för digitalisering, t.ex. utveckling av e-tjänster, som ett sätt att möjliggöra nya arbetssätt och nytta för våra medborgare och kunder. Du är därför viktig för att fånga in behov samt för att driva och stödja frågor tillsammans med kollegor från IT, kommunikation, kontaktcenter och berörd verksamhet.
I denna coachande och drivande roll får du ta stort eget ansvar samtidigt som du gärna samarbetar och delar med dig för att utveckla andra. Du kommer att ingå i olika team med hög grad av tillsammansskapande och gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med våra olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, må bra och ha roligt på jobbet.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du har erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling som gjort skillnad och har goda kunskaper om metoder och verktyg för förbättringsarbete såsom förändringsledning, processutveckling, kund- och medarbetarinvolvering samt tjänstedesign eller liknande metoder för behovsdriven utveckling. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att förändra arbetssätt kopplat till digitalisering. Som person är du duktig på att se och skapa förståelse för helheten kring olika målgrupper, såsom invånare, kunder och medarbetare som grund för utveckling av verksamheten och nya sätt att utföra uppdrag och tjänster. Du drivs av att pröva nya arbetsmetoder och har förmåga att hantera oklara förutsättningar, ser möjligheter och arbetar för att hitta lösningar tillsammans med andra. Du känner dig bekväm med att leda workshops och utbildningar. Av andra upplevs du som trygg, tydlig och konkret samtidigt som din energi och ditt engagemang lockar andra att vilja och våga. I den här rollen är det många kontaktytor och för att bli framgångsrik behöver du vara lyhörd och ha en god förmåga att skapa och underhålla relationer. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi undanber oss alla annonsförsäljare och rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef på Barn, Vuxna och Familj Hans Österman
0472-152 91
1:e Socialsekreterare Marie Nilsson
0472-151 66
Enhetschef Mattias Jonasson
0472-153 12
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-155 38
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Integrationssamordnare Linda Andersson
0472-153 82
Avdelningschef Maria Gabrielsson
Avdelningschef Barn och Familj Hans Österman
0472-152 91
Enhetschef Elisabeth Svanbring
0472 – 59 56 27
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0472-15 000