Verksamhetsutvecklare till MUR-kansliet i Stockholm

Verksamhetsutvecklare till MUR-kansliet i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Arbetsuppgifter och ansvar

Hösten 2019 tog Försäkringskassan initiativ till en ny myndighetssamverkan, senare benämnd Motståndskraft hos utbetalande och rättsvårdande myndigheter (MUR). MUR syftar till att stärka myndigheternas samlade förmåga att förebygga och motverka missbruk av välfärdssystemen. I nuläget deltar 22 myndigheter i detta frivilliga samarbete.

Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.

Vi söker nu två verksamhetsutvecklare till arbetet med att säkerställa korrekta utbetalningar och motverka bidragsbrott på Försäkringskassan. Uppdraget avser arbete i vårt MUR-kansli. Som verksamhetsutvecklare i MUR-kansliet ansvarar du för att utveckla, samordna och administrera arbetet inom initiativet MUR. I tjänsten ingår att utveckla samarbetet genom att initiera och driva nya områden för samverkan. I arbetet ingår också att aktivt arbeta för att deltagande myndigheter ska lämna förslag på initiativ som kan vara aktuella för MUR-samarbetet samt vara mottagare för dessa initiativ. I rollen ingår det även att samordna arbetet i pågående arbetsgrupper, samordna arbetet med andra kanslifunktioner med uppdrag att bekämpa välfärdsbrott, ta fram underlag till styrgrupps- och myndighetschefsmöten samt administrera möten.

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling.
• har goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har goda kunskaper i projektledning
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av samordning
• har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation, gärna på myndighet
• har kunskap om och erfarenhet av arbete med samverkan mellan olika myndigheter
• har goda kunskaper om förvaltningsrätt samt bidragsbrottslagen
• har erfarenhet av att arbeta inom ramen för den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet
•  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan förekomma. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Då denna tjänst är säkerhetsklassad kommer vi genomföra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Området har placeringsort Stockholm, men det är möjligt att ha annan placeringsort under förutsättning att GF Kontroll har verksamhet på aktuell ort.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Charlotta Bunner Källberg, tel 010 – 116 94 52 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist: Alexandra Strandqvist, tel 010 – 112 44 58. (för frågor om
rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Carolina Mancho, tel 010 – 116 28 80.
Saco-S: Daniel Rander, tel 010 – 116 28 77. Seko: Johanna Grundström, tel 010 – 115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 13 januari 2022. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2021
  • Ansök senast: 13 januari 2022

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024