Verksamhetsutvecklare till området felaktiga utbetalningar och bidragsbrott

Verksamhetsutvecklare till området felaktiga utbetalningar och bidragsbrott

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare!


Utvecklingsavdelningen ansvarar för att koordinera myndighetens strategiska utveckling och att arbeta med konkretisering och genomförande av olika kundbehovsdrivna utvecklingsinitiativ. Avdelningen ansvarar också för utveckling av myndighetens försäkringsprodukter.

På Utvecklingsavdelningen är vi idag drygt 80 medarbetare spridda över hela landet som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och i stor utsträckning i agila arbetsformer. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Nu förstärker vi vårt arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott och söker därför 2 verksamhetsutvecklare som får vara med och utveckla våra arbetssätt och metoder. Du kommer att ingå i en grupp på ca 4 medarbetare på Produktenheten.

Produktenheten ansvarar för förvaltning, förenkling och vidareutveckling av Pensionsmyndighetens försäkringsprodukter, för kompetens om tjänstepensioner och för omvärldsbevakning av pensionsprodukter. Enheten har även som uppdrag att analysera våra produkter och att utveckla myndighetens riskanalyser kopplat till att förebygga felutbetalningar.


I tjänsten ingår att bidra till Pensionsmyndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott, omvärldsbevaka inom området samt att arbeta med att ta fram och uppdatera styrande och stödjande dokument samt att initiera regelutveckling vid behov. En central uppgift är att arbeta med riskanalyser.

Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja verksamhetsutveckling inom området felaktiga utbetalningar på en taktisk och strategisk nivå. Du har ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Många uppdrag kräver att du skriver promemorias och håller muntliga presentationer i olika sammanhang.

Som verksamhetsutvecklare på Utvecklingsavdelningen kommer du vara med i realiseringen av Pensionsmyndighetens framtidsbilder och utvecklingsprojekt för att kontrollperspektivet ska beaktas i den utveckling som vi gör. Du bidrar med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och är ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område. Du bidrar också i förvaltningen så att våra system är korrekta och uppdaterade och förebygger felaktiga utbetalningar.

Arbetet präglas av samarbete. Du samarbetar med kollegorna på Produktionsavdelningens kontrollenhet samt med andra avdelningar inom Pensionsmyndigheten. Du deltar även i samverkan med andra myndigheter samt mot departement och andra aktörer. Det kan förekomma mediekontakter i ditt uppdrag.

Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen företrädesvis inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi alternativt har flerårig erfarenhet av arbete på myndighet. Du ska ha erfarenhet av eller kunskap om arbete med riskanalyser eller analysarbete kopplat till att förebygga missbruk och felaktiga utbetalningar. Då arbetet sker på svenska är det ett krav att ha god förmåga att kommunicera och formulera sig i tal och skrift på svenska. Vi ser även att du behärskar engelska i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har:

• erfarenhet och kunskap inom någon av de förmåner som Pensionsmyndigheten hanterar
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• några års erfarenhet av projektledning eller självständigt har drivit olika uppdrag eller utredningar
• god kunskap om förvaltningsrätt samt bidragsbrottslagen alternativt har arbetat med liknande verksamhet inom bank- eller försäkringsområdet.


Egenskaper:
Vi söker dig som är social, prestigelös, strukturerad, som kan arbeta mål- och resultatorienterat, har en god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Du tycker om att arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten och mot uppsatta mål. Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, med såväl interna som externa aktörer. Som person är du självständig, kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Det är viktigt att du har förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Vidare har du har lätt för att samarbeta och förankra dina idéer inom organisationen.

Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och trivas i rollen som verksamhetsutvecklare inom området förebyggande av felaktiga utbetalningar hos oss. Vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder
- Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner
- Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid.


Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.

Tjänsten kommer att vara placerad på något av Pensionsmyndighetens kontor. Dessa är Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Stockholm, Visby, Växjö och Halmstad.
Resor förekommer i tjänsten.

Webbaserade urvalstester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


För mer information:
För mer information kontakta gruppchef Minna Frisk 072 -210 20 44

Fackliga representanter:
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Linda Modin, Saco, 010-454 33 36

Sista ansökningsdag är 7/2.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2021
  • Ansök senast: 7 februari 2021

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024