OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statistikmyndigheten SCB förser samhället med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning, på uppdrag av regeringen, myndigheter och forskare. Vår statistik bidrar till en faktabaserad samhällsdebatt och väl underbyggda beslut. Det är vi som beräknar bland annat befolkningstillväxten, bruttonationalprodukten och konsumentprisindex. Utvecklingen av våra statistiska metoder och IT-system baseras på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.
Vi har en aktiv och omfattande roll i det internationella statistiksamarbetet. Vi är också en viktig del av det svenska biståndsarbetet och våra medarbetare deltar i uppbyggnaden av statistikverksamheter runt om i världen.
Vi är 1 200 medarbetare, huvudsakligen i Örebro och Stockholm, som utvecklar, framställer och sprider statistik. Söker du meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till ett demokratiskt samhälle är SCB arbetsgivaren för dig.
Arbetsbeskrivning
SCBs datainsamlingsavdelning (INS) i Örebro ansvarar för genomförande av datainsamling från individer/-hushåll och företag/organisationer. INS måste utveckla förmågor inom flera områden för att bidra till att SCB når uppsatta mål. För att hålla samman utvecklingen inom områdena och för att klara ambitionshöjningen finns enheten för utveckling och förvaltning.
Verksamhetsutvecklarna på enheten har fokus på utveckling av datainsamlingsprocessen, men arbetar även med frågor gällande utveckling och förvaltning av verksamhets- och IT-komponenter och -arbetssätt.
De leder eller deltar i både interna och externa utvecklingsaktiviteter, t.ex. arbete tillsammans med systemleverantörer eller myndighetsövergripande projekt nationellt och internationellt.
Verksamhetsutvecklaren har också rollen objektspecialist med djup kunskap om flera komponenter inom förvaltningsobjektet och det sammanhang som dessa verkar i. Objektspecialisten fångar och lyfter behov, agerar kravställare och acceptanstestare samt bistår förvaltningsledaren vid prioritering. För att klara sin uppgift är det viktigt att ha förmågan att lyfta blicken från sitt eget sammanhang och se till SCBs bästa.
En tredje roll för verksamhetsutvecklaren är att vara produktägare. Produktägaren agerar länk mellan utveckling och förvaltning och mellan verksamhet och IT. Denne har ett nära samarbete med ett utpekat utvecklingsteam på IT-avdelningen och ansvarar för teamets backlogg.
Som innehavare av tjänsten måste man hantera och tycka om olika uppgifter, vara beredd att rycka in där det behövs samt kunna växla mellan övergripande perspektiv och konkreta sakfrågor. Den som söker måste tycka att det är stimulerande att tillsammans löpande forma rollen, så att den möter verksamhetens aktuella behov.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna innebär att:
• Utveckla datainsamlingsprocessen
• Delta i förvaltning och utveckling av verksamhets- och IT-komponenter inom insamlings- och granskningsområdet
• Driva och delta i förstudier och utvecklingsprojekt
• Ha kontakter med interna och externa intressenter, uppgiftslämnare och leverantörer av IT-system
• Delta i analysarbete och omvärldsbevakning inom området
Kvalifikationer
Du har:
• akademisk examen med inriktning mot samhällsvetenskap, ekonomi eller IT. 30 hp i statistik är en merit
• chefs eller projektledarerfarenhet
• vana från utredningsarbete och rapportskrivande
• goda kunskaper i engelska
Erfarnehet av agilt arbetssätt, kravfångst och kravdokumentation är meriterande liksom att du arbetat med förvaltning av IT-komponenter ur ett verksamhetsperspektiv, gärna inom PM3. För den här tjänsten behöver du ha förmågan att sätta frågor i ett större perspektiv och se till frågornas långsiktiga betydelse. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper; du är drivande och uthållig och kan initiera och fullfölja projekt samt se till att effekter och nyttor realiseras. Tjänsten innebär många kontaktytor och du måste ha god samarbetsförmåga som får andra att vilja bidra med sin kompetens samtidigt som du vid behov kan vara tydlig med krav.
Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.
Om anställningen
Tjänsten är tillsvidare och inleds med sex (6) månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Ansökan
Låter den här tjänsten som något för dig? Skicka då din ansökan senast 2020-02-25, märkt med dnr A2020/0697, genom att registrera personligt brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan. I slutet av din ansökan kommer du även få besvara några urvalsfrågor.
Varmt välkommen med din ansökan.
Mer information om tjänsten
Vill du veta mer om tjänsten kontakta enhetschef Henrik Engström, tel 010-479 60 69.
Fackliga företrädare
Love Sintring, SACO-S vid SCB
Örjan Gruvberger, ST inom SCB
Moses Fahlström, SEKO-föreningen vid SCB
Samtliga nås via växeln tel 010-479 40 00
Övrigt
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.