OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
På Avdelningen för sjukförsäkring arbetar 4 000 medarbetare fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Olika personer har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Utveckling och Stöd är ett av sex verksamhetsområden inom SF och ansvarar för verksamhetsutveckling inom sjukförsäkringen. Verksamhetsområdet består av fyra områden varav ett av dem är Process och metod.
Ansvar och arbetsuppgifter
Området Process och metod har ett nationellt ansvar för utveckling och förvaltning av handläggningsprocesser, metoder och produkter som behövs för att uppnå kvalitet och effektivitet i handläggning av sjukförsäkringen. Området ansvarar även för myndighetens nischförmåner.
Arbetsuppgifterna inom området har stor bredd. Vi utreder och besvarar regeringsuppdrag, utvecklar processer och metoder, utvecklar försäkringstillämpningen tillsammans med Rättsavdelningen samt besvarar remisser och tar fram diverse beslutsunderlag.
Inom ramen för uppdraget arbetar du inom något eller några av ovanstående områdenkommer du att arbeta främst med process- och metodutveckling. Du kan arbeta som en del av en arbetsgrupp eller leda uppdrag där både nationella, regionala och lokala resurser ingår. Du samordnar och följer upp operativa aktiviteter inom områdets ansvar. Du fungerar även som stöd till områdeschef och verksamhetsområdeschef.
Vi söker dig som:
• har akademisk examen eller erfarenhet som bedöms likvärdig
• har erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt
• på egen hand kan ta ansvar för och driva frågor inom området
• är flexibel, har god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• har god samarbetsförmåga
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är strukturerad, bra på att prioritera och organisera ditt arbete
• har ett gott omdöme och persolig mognad
Det är meriterande om du:
• har mycket goda kunskaper om sjukförsäkringen
• har erfarenhet av utredningsarbete i statsförvaltning
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Placering Stockholm, på Telefonplan. Möjlig placeringsort kan vara på annan ort i landet men det innebär då resor i tjänsten. Intervjuer beräknas ske runt 9-12 juli 2018.
Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta tillförordnad områdeschef Sandra Linnéadotter, tfn 010-11 696 12. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Rebecca Svanedal, tfn 010-111 37 53. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco-S Elizabeth Lopez, 010-118 55 29, ST Anne Hagberg tfn 010-116 12 93, Seko Irre del Barba 010-115 30 87
Ansökan
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning senast 3 juli 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet