Verksamhetsutvecklare till Socialförvaltningen

Verksamhetsutvecklare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Stöd- och utvecklingsenheten ger service och stöd till socialförvaltningens ledning, chefer och verksamheter.

Enhetens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för verksamheterna att utföra sina tjänster till medborgare med hög kvalitet och på ett effektivt sätt. Verksamhetsutvecklarna tillhör stöd- och utvecklingsenheten. Där ingår även stödfunktioner inom IT, kvalitetsutveckling, nämnd- och utskottssekretariat, registratur och arkiv, tillståndshandläggning, kommunikation samt juridiskt stöd.

Tjänsten och arbetsuppgifterna
Är du en engagerad och strukturerad person som gillar högt tempo och som vill vara med och göra skillnad för våra medborgare? Då har vi ett spännande och utvecklande jobb till dig.

Som verksamhetsutvecklare arbetar du strategiskt och förvaltningsövergripande gentemot ledningen och verksamheten. I rollen fungerar du som ett stöd till förvaltningens chefer i planering och uppföljning av verksamheternas mål- och budgetarbete, vid delårsrapportering och verksamhetsuppföljningar samt i det systematiska kvalitetsarbetet.

I rollen kommer du även att:

- följa upp och analysera verksamhetens resultat
- ingå i projekt där du kan ha olika roller
- genomföra egna utredningsuppdrag
- föredra ärenden i socialnämnden och för chefer och personal

I arbetet ingår att omvärldsbevaka inom ditt ansvarsområde, hålla dig uppdaterad om gällande rättsläge samt förutsättningar för god kvalitet. Arbetsuppgifterna kan variera över tid och efter behov.

Vi erbjuder dig
Socialförvaltningen i Botkyrka präglas av kompetens, engagemang och vilja till utveckling. Vi är en progressiv organisation och har många spännande samarbeten med andra myndigheter och med civilsamhället. Vi erbjuder dig ett självständigt arbete i en framåtsträvande enhet där du får möjlighet att vara med att utveckla framtidens socialtjänst.

Du som söker till oss
Vi söker dig som har en lämplig högskoleexamen såsom socionom, statsvetare, samhällsvetare eller annan högskoleexamen som bedöms vara likvärdig. Om du har en bakgrund som jurist kan detta ses som meriterande.

Vi söker dig som är engagerad, driven, självständig och har lätt för att samarbeta. Du är analytisk, strukturerad, flexibel, initiativtagande och van att tänka strategiskt. I förändring har du förmåga att se till möjligheter. Du kan väga samman komplex information och göra kloka avvägningar. Viktigt för tjänsten är att du kan förstå och förklara komplexa samband på ett enkelt sätt. Du uttrycker dig väl både i tal och skrift och du är bekväm med att tala inför små och stora grupper.

Vi ser även att du har erfarenhet av:

- planerings- och uppföljningsarbete inom kommunal sektor
- utrednings- och utvecklingsarbete inom socialtjänst
- att bearbeta och analysera statistik som underlag för verksamhetsutveckling
- att arbeta med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete

Det är även meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med systemen Stratsys och 2c8.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, intervjuer sker löpande under annonseringens gång.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Övrig information

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024