Verksamhetsutvecklare till Statens personadressregister, SPAR

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsutvecklare till Statens personadressregister, SPAR

Vill du arbeta med att vidareutveckla tjänster utifrån ett kundperspektiv, och samtidigt vara ett internt stöd till kollegor i en inkluderande och utvecklingsinriktad arbetsgrupp? Är du driven, självgående och tycker om att arbeta agilt? Då har du chansen att arbeta med en samhällsviktig funktion som omfattar alla som är folkbokförda i Sverige.

Om jobbet

Som verksamhetsutvecklare på SPAR arbetar du med att fånga upp de krav som ställs på vår verksamhet. Det innebär att du övervakar nya lagregler som påverkar vårt arbetssätt och våra mål, identifierar behov av nya eller vidareutvecklade tjänster och funktioner, utreder vilken påverkan de olika kraven har på vår verksamhet och våra system, samt tar fram underlag inför utveckling. Du arbetar i nära samverkan med trevliga kollegor hos vår leverantör och inom SPAR-gruppen men också inom områdena folkbokföring, fastighetstaxering, inkomsttaxering och it på Skatteverket. En del av din arbetstid ägnas åt kundkontakt med syftet att fånga deras behov och höra hur tänkta förändringar överensstämmer med deras verksamheter. Du ser till att SPAR lyckas i sitt uppdrag med att lämna ut uppgifter elektroniskt, på ett effektivt sätt och till en låg kostnad.

Hos oss på SPAR planerar du din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet är kvalificerat och du har möjlighet till utveckling och utmanande arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet att du ska ha balans mellan arbete och fritid. En viktig del av ditt arbete är att värna om den enskildes integritet. Du kommer att få sätta dig in i en mängd olika lagar och säkerhetsregler.

Du tillhör tjänsteutvecklingsenheten på folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Solna. Vi är ungefär 5-7 personer som arbetar med SPAR. På enheten finns också kollegor som arbetar med motsvarande frågor men inom fastighetstaxeringsområdet respektive folkbokföringen.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- ha god samarbetsförmåga, vilket innebär att du exempelvis kan arbeta med andra människor, lyssnar in och är öppen för andras synpunkter, och bidrar till att gemensamma uppgifter genomförs.
- ha god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du exempelvis ger ett engagerat intryck, skapar engagemang hos de som lyssnar, strukturerar din kommunikation och säkersställer att dina budskap når fram
- vara självgående, vilket innebär att du exempelvis ska kunna styra ditt arbete självständigt vad gäller att välja arbetsmetod, fatta beslut och nå resultat.
- vara drivande, vilket innebär att du exempelvis tar initiativ och är handlingskraftig, får uppgifter att bli utförda, och sätter upp höga mål och når dessa.

 Du ska även ha:

- minst en avslutad kandidatexamen inom systemvetenskap, alternativt relevant arbetslivserfarenhet
- minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av projekt som omfattar system- och kravanalys, samt kravhantering
- minst tre års arbetslivserfarenhet av ett agilt arbetssätt

Det är önskvärt att du har tidigare erfarenhet av ställa krav i komplexa it-system inom en större organisation, självständigt har drivit och genomfört förstudier och utredningar, har lett modelleringar/workshops och arbetat med verksamhetsanalys och tjänstedesign.

Gå gärna in på vår webbplats om du vill du veta mer om SPAR https://www.statenspersonadressregister.se/

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket är till för alla i samhället. Vårt uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle för privatpersoner och företag och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för våra kunder i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

 
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • 100%. Tillträde: 20190601 tillsvidareanställning
  • Publicerat: 15 april 2019

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024