Verksamhetsutvecklare till utvecklingsenheten, staben

Verksamhetsutvecklare till utvecklingsenheten, staben

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.



Beskrivning
Förvaltningen är organiserad i tre avdelningar och en stab.

Utvecklingsenheten är placerad i staben för arbetsmarknads- och socialförvaltningen och består av en utvecklingschef och 12 medarbetare. Utvecklingsenheten har ett förvaltningsövergripande ansvar för att samordna förvaltningens kvalitets- och utvecklingsarbete i enlighet med lagar, förordningar, politiska beslut och förvaltningsledningens mål. Genom ett samordnat arbetssätt fokuserar vi på medborgarnas behov, på digitalisering och samverkan. Utvecklingsenheten arbetar på uppdrag från alla verksamhetsområden inom individ- och familjeomsorgen.

Vi erbjuder dig en spännande och kreativ arbetsplats med kompetenta och ambitiösa kollegor.

Välkommen till oss på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen!

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till utvecklingsenheten då en av våra kollegor går vidare till ledarskap. Anställningen avser verksamhetsutveckling i stort inom förvaltningen men främst kommer du arbeta inom området barn och unga 0 till 18 år och till viss del missbruk och beroende. Enheten arbetar uppdragsbaserat vilket innebär att du kan komma att tilldelas uppdrag inom samtliga områden.

I nära samverkan med chef och kollegor stödjer du förvaltningen i olika verksamhets-, utvecklings- och kvalitetsfrågor med utgångspunkt från socialtjänstens processer, främst när det gäller barnavården och beroendevården. Vår verksamhet och våra insatser ska hålla god kvalitet och vara kunskapsbaserad för att vi fortlöpande ska kunna följa upp och anpassa verksamheten utifrån våra karlstadsbors behov. Att följa utvecklingen med lagändringar, forskning och metodutveckling är en självklar del i arbetet.

I tjänsten ingår bland annat utredningsarbete, uppföljningar, implementeringsprocesser, internutbildning (kompetensutveckling), omvärldsspaning, remissyttranden och rapportskrivning som underlag till nämndbeslut. Även viss del av statistik och analysarbete i relation till statistiken kan förekomma, likaså att vara en samordnande länk mellan handläggare och systemförvaltare. Du kommer att ansvara för intranätet avseende de delar som tillhör familjeavdelningen. Det ingår även att vara ett metodstöd i kvalitetsarbetets olika delar. Analyser av egenkontroller och klagomål är bland annat en del i arbetet.

Förvaltningen arbetar utifrån ett samordnat arbetssätt med karlstadsbon i fokus. Det finns också behov av samverkan med olika aktörer internt men även externt. Sådana aktörer kan vara andra myndigheter som regionen, skola, Polis, vård- och omsorgsförvaltningen.

Vårt kvalitetsarbete ska ha en tydlig struktur som bygger på delaktighet i en lärande organisation. Enheten arbetar utifrån tjänstedesign som metod för att öka delaktigheten i förändringsprocesser för både medarbetare och medborgare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen. Du ska ha kunskap, intresse och flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst och gärna erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor och myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorgen. Du har vana av att arbeta med uppföljningar, kvalitets- och analysarbete.

Då anställningen innebär både skrivarbete och muntlig föredragning förväntas du ha god förmåga att uttrycka dig såväl skriftligt som muntligt. God datorvana och erfarenhet av Officepaket krävs. Det är meriterande om du har kunskap om verksamhetssystemet Viva. Även kunskaper om tjänstedesign, ledningssystem och övrigt kvalitetsarbete är meriterande.

Anställningen kräver systematisk och analytisk förmåga, flexibilitet och att du snabbt kan sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Du ska ha lätt för att se helheten och uppmuntra till ett samordnat arbetssätt. Du ska lätt kunna växla mellan övergripande perspektiv och konkreta verksamhetsfrågor. Du är initiativtagande och har förmåga att arbeta självständigt på ett metodiskt och strukturerat sätt, men du lämnar också utrymme för kreativitet och nyfikenhet. Som person är du driven och kan ta initiativ till samarbete. Det är för dig en självklarhet att du hjälper dina kollegor och delar med dig av dina kunskaper inom arbetsgruppen. 

Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss! Vi kommer att lägga stor vikt vid att dina personliga egenskaper stämmer överens med vårt behov. 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024