OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och det är till det uppdraget som vi nu söker en verksamhetsutvecklare.
Valmyndigheten ansvarar centralt för genomförandet av val och landsomfattande folkomröstningar och ska i övrigt fullgöra de uppgifter som den centrala valmyndigheten har enligt lag eller förordning.
Valmyndigheten har följande uppgifter:
• fastställer valresultatet för riksdagen inklusive ledamöter och ersättare
• fastställer valresultatet, ledamöter och ersättare i Europaparlamentet
• utvecklar och underhåller IT-stödet för valadministrationen
• sprider fortlöpande information om valresultaten under sammanräkningens gång
• informerar väljarna om när, var och hur man röstar
• tar fram handledningar och utbildning till vägledning för länsstyrelser och valnämnder
• ansvarar för framställning av röstlängder och röstkort, valsedlar, blanketter och kuvert som används vid valen
• tar emot partiernas anmälan om deltagande i val
• registrerar partibeteckning för de partier som anmäler om registrering.
Valmyndigheten har även ett uppdrag att vid medborgarinitiativ i EU kontrollera underskrifter från EU-medborgare från Sverige som stödjer förslaget. Valmyndigheten ska utfärda ett intyg till organisatören av medborgarinitiativet som visar antalet underskrifter som uppfyller kraven.
Projektet på skatteverket har som mål att ta fram ett nytt IT-stöd för valadministrationen (där Valmyndigheten ingår). Detta innebär att valadministrationen själva skall kunna konfigurera, genomföra och uppfölja en valperiod. Systemet är både för Valmyndighetens medarbetare och för övriga aktörer inom valadministrationen (t ex länsstyrelser och kommuner). Kopplingar och integrationer finns bl a till folkbokföringsregistret, lantmäteriets kart och fastighetsregister, och till den externa webbapplikationen.
Arbetet bedrivs agilt och med stort kundfokus, frekventa leveranser och stor flexibilitet och förändringsbenägenhet. Stort ansvar läggs på det tvärfunktionella teamet att angripa och lösa problem på bästa sätt samt att bidra till sin egen förbättringsresa. Produktägarna säkerställer löpande att vi jobbar med rätt saker utifrån kundernas och samhällets behov.
De mjuka värdena är av stor vikt för framgång och speciellt anses ödmjukhet, respekt och laganda som de viktigaste kärnvärderingarna i ett teamperspektiv
Dina arbetsuppgifter som verksamhetsutvecklare
innebär att du arbetar med att identifiera, analysera, värdera, dokumentera och kommunicera krav. I det arbetet förväntas du aktivt bidra med dina kunskaper och erfarenheter från verksamhetsutveckling.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har aktuell och relevant arbetslivserafenhet av utvecklingsprojekt som omfattar kravanalys och kravhantering
• utifrån komplexa samband förstår verksamhetens behov och omsätter detta till krav
• har erfarenhet av att leda modelleringar/workshops
• har erfarenhet av verksamhetsanalys
• har en drivande personlighet
• har analytisk förmåga
• kommunicerar väl i tal och skrift.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tillsvidare.