Verksamhetsutvecklare tillika biträdande prefekt till SLU

Verksamhetsutvecklare tillika biträdande prefekt till SLU

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill bidra till den fortsatta utvecklingen av ekologiinstitutionen vid SLU som Verksamhetsutvecklare/Biträdande Prefekt. Eftersom medarbetarna är deras största tillgång så söker vi dig som har genuint intresse för människor, brinner för en god arbetsmiljö och vill arbeta i ett erfaret ledarteam. Uppdraget är på heltid och beräknas starta i Augusti och pågå i minst 6 månader, med mycket goda chanser till både förlängning och övertag. Institutionen för ekologi har tidigare inom institutionen försökt att rekrytera en biträdande prefekt enligt det ”traditionella sättet”, men inte lyckats. De har därför börjat tänka om och utifrån behovet kommit fram till en ny befattning som de vill prova. De har för avsikt att det ska vara en långsiktig lösning (om det fungerar, för båda parter). Under uppdraget så kommer du att vara anställd som en av Poolias uppskattade konsulter.

Urval och intervjuer sker löpande, skicka därför in din ansökan redan idag!

Om tjänsten
Vi söker en verksamhetsutvecklare tillika biträdande prefekt med lednings- och stödfunktion kopplat till institutionens verksamhet. Som verksamhetsutvecklare kommer du att ingå i den administrativa grupp där ger stöd och service till ledning, forskare och studenter. Som biträdande prefekt ingår du i ledningsgruppen och är ansvarig chef för medarbetare på flera enheter som leds av ämnesföreträdare. Tillsammans med ämnesföreträdare och ledningen ansvarar du för att fattade beslut verkställs. Befattningen är jämt fördelad (50/50) mellan båda funktionerna och tjänsten ingår i administrativa gruppen där du arbetar nära den administrativa chefen.
Då verksamheten är i en expansiv fas kommer arbetsuppgifterna att variera med institutionens utveckling. Det finns därför goda möjligheter att påverka arbetssätt och rutiner utifrån gällande regelverk, och därmed också goda möjligheter till egen utveckling.

Om verksamheten
På institutionen för ekologi strävar de efter att bedriva internationellt högklassig ekologisk forskning med fast förankring i teoretiska modeller och ramverk samtidigt som den har en tydlig samhällsrelevans. Inom ekologiinstitutionen tar de fram och sprider kunskap som kan användas för effektiv naturvård och viltförvaltning, verkningsfullt växtskydd och hållbar skogs- och jordbruksproduktion.
Organisationen utgår från en matrismodell med ett dubbelt ledarskap som genomsyra hela organisationen. Institutionen består av nio ämnesområden med nio ämnesområdesansvariga som alla har ansvar för kärnverksamhetens innehåll samt bistå linjeorganisationen inom ekonomi och personal. Ledningen består av två prefekter och flera biträdande prefekter samt en administrativ chef med delegerat arbetsgivaransvar. Vid institutionen bedrivs utbildning på grund- och avancerad nivå. Utbildningsverksamheten leds av två studierektorer. Institutionen har ca 130 anställda 90 helårsstudenter och en årsomsättning på ca 170 mnkr.
Verksamheten har växt framförallt har antalet EU projekt ökat. Deras internationella fokus har lett till att institutionen lockar till sig forskare, doktorander mm från andra länder som vill bedriva sin forskning hos dem.


Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Verka för institutionens och administrativa enhetens verksamhetsutveckling
• Ansvara för personal- och arbetsmiljöfrågor inom ramen för sitt ansvarsområde
• Samordna och koordinera dina enheter i institutionsövergripande frågor
• Tillsammans med ämnesföreträdare leda verksamheten mot uppsatta mål
• Vara kommunikationslänk mellan institutionens ledning och medarbetare
• Ta fram styrdokument såsom allmänna riktlinjer och policyer för institutionen.
• Implementera strukturer och metoder i verksamheten i huvudsak inom avtal, upphandling, internkontroll och kommunikation
• Ingå i utredningar och arbetsgrupper
• Vid behov fungera som stöd för övrig personal genom exempelvis arrangera utbildningar, seminarium för institutionens medarbetare.
• I övrigt hantera administrativa uppgifter som rör personal och ekonomi


Vem är du?
För att lyckas med rollen behöver du ha en god ledarskapsförmåga och ta ansvar för att driva arbetet framåt och når resultat. Det är också viktigt att du är kommunikativ och har ett relationsinriktat arbetssätt som utvecklar verksamheten. Vi söker dig som har arbetat som verksamhetsutvecklare eller motsvarande inom offentlig förvaltning alternativt projektledning. Vidare har du erfarenhet av att ta fram och utveckla processer och flöden samt implementera dessa i verksamheten. Du är en person som tar initiativ och arbetar självständigt med att planera och prioritera olika aktiviteter. Du har en språklig analytisk förmåga som gör att du kan ta till dig såväl muntliga som skriftliga framställningar samt själv producera egna texter med hög kvalitet. Då vi är en mångkulturell arbetsplats krävs att du har en förståelse för kulturella skillnader och bakgrunder. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer
• Doktorsexamen i exempelvis samhällsvetenskap eller annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• En väl utvecklad kommunikativ förmåga
• God kännedom om offentlig förvaltning
• Projektledarkompetens
• Kan uttrycka sig obehindrat på engelska och svenska i både tal och skrift
B-Körkort


Om verksamheten
Till oss vänder sig många av Sveriges attraktivaste arbetsgivare när de vill rekrytera eller hyra in personal. Med ett brett spann av tjänster, från kontorschefer och kontorsassistenter till chefssekreterare och orderadministratörer, kan vi ge dig stimulerande och utvecklande uppgifter i en miljö som passar dig och dina önskemål.

Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.

Kontaktpersoner på detta företaget

Emma Gustafsson

Frida Aronson

Anna Holm

Asaad Amaya

Anne Wegar

Asaad Amaya

Frida Aronson

Jannica Chinos

Sandra Westman
sandra.westman@poolia.se
Amanda Hedqvist
amanda.hedqvist@poolia.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Uppsala AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2021
  • Ansök senast: 11 juli 2021

Besöksadress

Svartbäcksgatan 1 B, Uppsala
None

Postadress

Svartbäcksgatan 1 B
Uppsala, 75320

Liknande jobb