OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med digitalt bevarande, informationshantering, verksamhetsanalyser och framtagande av rutiner och regelverk? Tycker du om att arbeta både självständigt och i samarbete med trevliga kollegor? Hos oss har du ett omväxlande och lärorikt arbete, samtidigt som du skapar samhällsnytta.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som verksamhetsutvecklare och it-arkivarie inom dokumenthantering kommer du att arbeta till övervägande del med digitala handlingar och digitalt bevarande. Du deltar i arbetet med att utveckla Skatteverkets informationshantering genom att genomföra verksamhetsanalyser, ta fram rutiner, regelverk och leda kompetenshöjande insatser för olika delar av myndighetens verksamhetsområden.
Dina arbetsuppgifter är att ta fram, kvalitetssäkra och utveckla såväl rutiner som processer för myndighetens system för bevarade (t ex migrering, gallring och tillgängliggörande).
Vid ny- och vidareutveckling kravställer du och genomför gallrings- och anslutningsutredningar av verksamhetssystem, elektroniska handlingar samt uppgifter.
Du kommer att arbeta tillsammans med andra it-arkivarier, verksamhetsutvecklare och verksamhetsarkitekter för att säkerställa långsiktigt digitalt bevarande av information.
Du tillhör sektionen dokumentstyrning som har ansvar för styrning och stöd inom området informationshantering på Skatteverket. Du är placerad på någon av de orter där dokumentenheten har personal Sundbyberg, Uppsala, Göteborg och Malmö. På vår sektion är vi 23 kollegor.
Rekryterande chef Jan-Erik Aho är för närvarande på semester. Om du önskar en chefskontakt så kontakta gärna enhetschef Martin Wagenius. Elin Christiansson arbetar som it-arkivarie och kan berätta mer om rollen.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara serviceinriktad vara flexibel, då du jobbar med olika arbetsuppgifter under dagen
- ha god kommunikativ förmåga i både tal och skrift vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
- ha goda it-kunskaper.
Du ska även ha:
- akademisk examen inom arkiv-/informationsvetenskap, systemvetenskap eller en akademisk utbildning om 180hp/120p som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
samt minst fem års erfarenheter av:
- strategisk informationshantering i en stor organisation
- att kravställa vid ny- och vidareutveckling
- att leda kompetenshöjande insatser
- att genomföra gallrings- och anslutningsutredningar
- arbete med digitalt bevarande
- arbete med kvalificerade arkivfrågor i offentlig verksamhet och du är mycket väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns inom område
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.