Verksamhetsutvecklare/process- och förvaltningsledare. Trafikkontoret

Verksamhetsutvecklare/process- och förvaltningsledare. Trafikkontoret

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 400 kompetenta medarbetare, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden.



Beskrivning av tjänsten som verksamhetsutvecklare/processledare

Som verksamhetsutvecklare/processledare på trafikkontorets servicecenter ansvarar du för att utveckla och leda en eller flera av servicecentrets processer och har då en viktig roll i deras systematiska uppföljning, kvalitets- och utvecklingsarbete samt i förvaltningsledning av processens stödsystem.

Du följer utvecklingen i omvärlden som är relevant för processen.

Verksamhetsutveckling: Du ansvarar för att mäta och följa upp rutiner och arbetssätt samt analysera problem med svårlösta ärenden. Tillsammans med servicehandläggarna utvecklar och förbättrar du kontinuerligt arbetssätt och leveranser till processens målgrupper. Du identifierar behov av förbättringar som effektiviserar rutiner för befintliga arbetsuppgifter och tar fram rutiner för nya. Du håller i utvecklingsforum med trafikkontorets enheter och kallar sakkunniga och servicehandläggare till forumen för att utveckla informationsflöden och höja kvaliteten avseende vår kontakt- och ärendehantering. Du leder och dokumenterar mötena och ser till att med olika verktyg för processutveckling genomföra förbättringar och rapportera resultatet.

Processledning: Du ansvarar för att beräkna processens resursbehov, göra verksamhetsplaner och - uppföljningar. Du tar fram statistik ur våra databaser dels som beslutsunderlag för dina förslag till utveckling och resursplanering dels som uppföljning och underlag för trafikkontorets huvud- och delprocesser. Du utformar, förmedlar och följer upp processkrav på medarbetarna och coachar dem i deras dagliga arbete inom dina processer såväl som säkerställer deras kunskap inom trafikkontorets olika sakområden.

Förvaltningsledning: Du ansvarar för verksamhetens krav på de tekniska system som stödjer processen. Du organiserar, planerar och leder förvaltningsgruppsmöten för IT-stöden inom processen samt rapporterar status- och avvikelser för genomförandet av förvaltningsplanens aktiviteter. Du utvärderar nöjdhet med systemen, ser till att användardokumentation inom processens finns och att utbildningar i systemen genomförs. Du säkerställer att information i systemen är korrekt, att informationssäkerhetsanalyser genomförs och att kontinuitetsplan upprättas. Du definierar och kommunicerar regler och principer för systemens behörigheter.

Du rapporterar till enhetschefen för servicecenter.

Dina kompetenser och erfarenheter 

Vi söker dig som har:

- högskoleutbildning inom ekonomi, statsvetenskap eller kvalitetsutveckling alternativt motsvarande dokumenterade kunskaper
- god förmåga att uttrycka dig själv i tal och skrift på svenska
- goda kunskaper i engelska
- erfarenhet av processledning och processutveckling
- goda kunskaper i processutvecklingsverktyg
- mycket god kommunikativ och analytisk förmåga
- förmåga att vara drivande i självständigt arbete

Det är meriterande om du erfarenhet av:

- kunskap om ROSA-metoden
- kundbemötande/kundservice
- arbetat praktiskt med att hantera synpunkter
- förvaltning och/eller utveckling av systemstöd

Vi kommer vid den här rekryteringen lägga stor vikt vid följande kompetenser: Du är nyfiken och förändringsinriktad. Du har ett gott bemötande och en servicekänsla. Vidare är du analytisk och metodisk. Lösningsfokuserad, tar egna initiativ, skapar kontakter. Kommunicerar enkelt och tydligt, har högt kvalitetsmedvetande. Flexibelt förhållningssätt och en god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för denna tjänst.

Beskrivning av arbetsplatsen

Kommunikationsavdelningen leder, driver och koordinerar trafikkontorets interna och externa kommunikation, från planering till genomförande och uppföljning. Vi säkerställer att kommunikationen är tillgänglig, aktiv och trovärdig samt att den följer stadens övergripande riktlinjer. Den kraftiga expansions- och utvecklingsfas som Stockholm befinner sig i ställer stora krav på en konsekvent och samlad kommunikation. Avdelningen består av tre enheter – Projektkommunikation, Redaktion och kommunikationsstöd samt Servicecenter. Dessutom ingår funktioner som ansvarar för pressfrågor, internkommunikation och digitala kanaler som rapporterar direkt till kommunikationschefen. Totalt är vi 56 medarbetare på avdelningen. Enheten Servicecenter ansvarar för alla inkommande kontakter till trafikkontoret. Vi tar emot felanmälningar för hela stadens trafik- och utemiljö dygnet runt samt tar emot, besvarar och tar tillvara på alla synpunkter och idéer som kommer in.

Övrigt

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Cecilia Lindqvist
cecilia.lindqvist@stockholm.se

Sammanfattning

Besöksadress

Ragnar östbergs plan 1
None

Postadress

Ragnar östbergs plan 1
Stockholm, 11221

Liknande jobb