Verksamhetsutvecklare/product owner, avdelningen för sjukförsäkringen

Verksamhetsutvecklare/product owner, avdelningen för sjukförsäkringen

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Arbetsuppgifter och ansvar

Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Ditt huvuduppdrag kommer vara att driva utveckling och förvaltning av våra IT-produkter och tjänster i nära samarbeta mellan verksamhet och IT i rollen som product owner.

Som product owner kommer du att ingå i ett/flera utvecklingsteam där har du en viktig roll som länken mellan verksamhet och IT. Du har ett stort eget ansvar att driva arbetet framåt, samtidigt som du är en viktig lagspelare för de team du jobbar i. Du kommer vara en nyckelperson för utvecklingsteamet och du säkrar att teamet har bästa förutsättningarna för att leverera efterfrågad funktionalitet. Du leder, samordnar och ansvarar för både framtagning/nedbrytning och analys av verksamhetsnyttor för ett/flera team och godkänner utvecklingsteamets leverans inom produkterna.

I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av att delta och leda verksamhetsutveckling
• har goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att prioritera och organisera ditt arbete
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
• är självgående och ansvarstagande och kan driva ditt eget arbete från start till slut

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av att arbeta i en stor organisation
• har arbetat med digitalisering och/eller automatisering
• har erfarenhet av att arbeta med Agilt arbetssätt
• har erfarenhet att arbeta som product owner
• har erfarenhet av att prioritera mellan olika verksamhetsnyttor (i en backlogg) och vara beslutsmässig
• har erfarenhet av att arbeta med olika typer av data/statistik
• har erfarenhet av att arbeta i en verksamhet som är i förändring

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. Resor förekommer i tjänsten. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras innan beslut om anställning.

Kontakt

Rekryterande chef: Monica Sjögerud, 010-116 30 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Peter Karlsson, 010-112 58 45, Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 12 december 2021.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 november 2021
  • Ansök senast: 12 december 2021

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024