OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket söker personal Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige och internationellt. Det innebär att vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått nej på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda. Till rättsenheten i Norrköping söker vi Verksarkivarie (diarienr. NRK-242-2007-3240) 1plats Rättsenheten leds av rättschefen och som har huvudsakligt ansvar att ge den övriga verksamheten råd och stöd i förvaltningsrättsliga och allmänjuridiska frågor samt i övergripande arkiv- och registraturfrågor. Enheten tar även fram interna styrdokument i dessa frågor. Arbetsuppgifter Som en av två verksarkivarier på Migrationsverket kommer du bland annat att arbeta med att ta fram de styrdokument som behövs för att upprätthålla en god arkivbildning och arkivvård inom myndigheten. Verksarkivarierna arbetar också med att ge råd och stöd inom myndigheten i dessa frågor . Kontakterna med Riksarkivet ingår i arbetsuppgifterna. Arbetet innefattar dessutom uppbyggnad och utveckling av dokumenthanteringen samt samarbete med verkets IT-enhet. Kvalifikationer Du ska ha högskoleexamen med lämplig ämneskombination där arkivvetenskap ingår med lägst 40 poäng. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med övergripande arkivfrågor i offentlig förvaltning. Du ska ha utbildat dig i systemvetenskap för arkivarier, eller ha annan utbildning inom data- och systemvetenskap. Som person har du lätt att knyta kontakter, är utåtriktad och har god samarbetsförmåga. Vidare har du lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.