Verksarkivarie med it- inriktning

Arbetsbeskrivning

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en förvaltningsmyndighet och en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera den statliga tjänstepensionen för anställda och tidigare anställda och för vissa bolagiserade verksamheter som tidigare varit statliga. SPV hanterar pensioner och försäkringar för cirka 800 000 personer och för cirka 400 arbetsgivare. SPV finns i Sundsvall och har cirka 300 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla vår informationsförvaltning?
Vi söker en verksarkivarie med it-inriktning som är genuint intresserad av arkivfrågor och i synnerhet av digitala arkivlösningar. Du trivs med förbättringsarbete och ser gärna lösningar och vägar framåt. SPV är mitt i ett spännande utvecklings- och förändringsarbete där vi bland annat redovisar våra handlingar utifrån verksamhetsbaserad arkivredovisning. Nu står vi inför en vidareutveckling som innebär att vi också gallrar och bevarar våra handlingar. Vi arbetar med inriktning mot en e-arkivlösning.

Vi söker dig som vill vara med och vidareutveckla arkivfunktionen. Dina arbetsuppgifter innebär att du medverkar vid kravställning på nya system, ingår i olika projektgrupper där arkivfrågor behöver belysas samt utbildar och informerar. Du är drivande vad gäller att kvalitetssäkra sökvägar och rutiner för arkivet. Parallellt med den utvecklingsorienterade delen av din uppgift kommer du också att arbeta operativt i den dagliga verksamheten med att ordna och förteckna arkiv och med att svara på frågor från verksamhet och allmänhet. Eftersom arbetsuppgifterna har ett brett spektra innebär det såväl självständigt arbete som arbete tillsammans med medarbetare både inom sektionen och inom andra enheter på SPV.

Tjänsten som verksarkivarie är placerad på sektion administration och service som är placerad inom stab ekonomi- och verksamhetsstyrning.


KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med minst 40 poäng arkivvetenskap och gärna minst 40 poäng systemvetenskap eller motsvarande kunskaper. Du har yrkeserfarenhet inom området, gärna från offentlig sektor. Det är meriterande om du har utbildning inom elektronisk dokument- och arkivhantering eller om du har inhämtat kunskap inom området på annat sätt. Vidare har du goda kunskaper om lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar samt om aktuell standard inom arkiv-, dokument- och ärendehantering. Det är meriterande om du har erfarenhet av informationsmodeller, processer och verksamhetsarkitektur. Arbetet innebär att du ofta deltar i olika utvecklingsprojekt. Du är ibland uppdragsledare och vi vill därför att du har dokumenterad erfarenhet av uppdragsledning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi vill ha medarbetare som har ”en egen motor” det vill säga som tar eget ansvar, använder sin analytiska förmåga, som vill lära nytt, är proaktiva och kan arbeta i förändring samt har viljan att uppnå resultat. Vi värdesätter också om du har följande personliga egenskaper:
• god problemlösningsförmåga
• kund- och lösningsorienterad
• kan kommunicera väl, både muntligt och skriftligt
• omvärldsorienterad och förstår vikten av nätverk
• prestigelös
• god samarbetsförmåga
• har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt

Du ska vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

ÖVRIGT
Vi erbjuder kontinuerlig kompetens- och ledarutveckling. Du får arbeta i en organisation med trevlig atmosfär där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. SPV ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och vi satsar därför mycket på att erbjuda en frisk arbetsplats. Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen. Läs mer om oss som arbetsgivare och om våra fina förmåner på www.spv.se (menyn Om SPV, rubriken Jobba på SPV).

Kontaktpersoner på detta företaget

Fredrik Jonsson

Johanna Mattsson
060-18 76 30
Susanne Nauclér
060- 18 77 41
Kari Jokinen
060-18 77 62
Sektionschef Pierre Ulming

ST Daniel Granath
060- 18 75 45
SACO Carolina Tostar
060-18 76 02
Seko Kari Jokinen
060-18 77 62
Sektionschef Veronica Söderberg
060- 18 77 78
Saco-S Peder Bergsten
060-18 75 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens tjänstepensionsverk
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-10-01 , upphör: Vi har sex månaders provanställning.
  • Publicerat: 14 augusti 2014

Besöksadress

Jägargatan 1 85190 Sundsvall
None

Postadress

Jägargatan 1
Sundsvall, 85190

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022