OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 750 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.
Vill du vara med och bidra till Ekobrottsmyndighetens tillväxt och utveckling med målet att bekämpa ekonomisk brottslighet? Vi erbjuder en arbetsplats där du arbetar teambaserat tillsammans med kvalificerade och engagerade medarbetare.
Arbetsplats Rättsenheten ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighetens rättsliga verksamhet. Vid rättsenheten finns funktioner för rättsliga frågor, samt arkiv och huvudregistratur. Myndighetens dataskyddsombud är placerad på rättsenheten.
Enheten arbetar aktivt med bland annat implementering av ny lagstiftning och bevakning av rättsutvecklingen samt med att identifiera relevanta ärenden att driva för praxisbildning. Enheten tar fram promemorior och metodstöd samt medverkar i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser inom myndigheten. Enheten ansvarar även för att besvara remisser och lämna yttranden samt hanterar frågor som rör sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten har en nära samverkan med andra myndigheter med angränsande uppdrag. Rättsenheten behöver nu förstärkning i bl.a. frågor om dataskydd och offentlighet- och sekretess. Rättsenheten består för närvarande av ca 15 personer.
Arbetsuppgifter Som verksjurist vid rättsenheten kommer du bland annat att:
medverka i frågor om dataskydd
handlägga frågor om offentlighet och sekretess
arbeta med rättsutvecklingsfrågor och kvalificerat juridiskt stöd till verksamheten
svara på remisser och följa utvecklingen i lagstiftningsärenden
handlägga frågor rörande allmän verksjuridik
Kvalifikationer Vi söker dig som har:
jur.kand. eller juristexamen
minst tre års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av arbete vid en rättsenhet eller motsvarande vid en statlig myndighet
erfarenhet av dataskyddsfrågor
erfarenhet av frågor om offentlighet och sekretess
erfarenhet av arbete med överprövning av upphandlingar
notariemeritering
Mer om dig
Arbetet förutsätter att du har en hög rättslig kompetens och förmåga att omsätta den i praktiken. Eftersom Ekobrottsmyndighetens verksamhet omfattar såväl åklagar- som polisverksamhet ställs stora krav på din förmåga att lösa komplexa frågor utifrån flera olika perspektiv och regelverk. Arbetet kräver att du har en hög analytisk förmåga och integritet samt vana vid att föredra juridiskt komplicerade ärenden med väl underbyggda förslag till lösningar.
För att trivas i rollen behöver du vara självständig samtidigt som du har lätt för att samarbeta med såväl interna som externa representanter. Vidare är du noggrann, ansvarstagande och stresstålig och kan på ett strukturerat sätt arbeta med olika frågor parallellt. Vi ser positivt på att du är utvecklingsorienterad och intresserad av att bidra såväl till den rättsliga utvecklingen vid myndigheten som till att metoder och arbetssätt effektiviseras i den operativa verksamheten.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen .
Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rättschefen Gabriella Loman, tfn. 010-562 90 03.
Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen Anställningsform : Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort : Stockholm med central placering vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor på Kungsholmen
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv. Möjlighet till distansarbete.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.
Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 16 april 2024.
Ekobrottsmyndigheten behandlar dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-webbplatsen/dina-personuppgifter/ .
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Box 22098, 104 22 Stockholm.
Varmt välkommen med din ansökan!