OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en verksamhet som skapar möjlighet för utbildning, utveckling och utbyten både nationellt och internationellt? Vi söker nu en verksjurist till GD-staben vid administrativa avdelningen.
Vad du kommer att göra/ansvara för
Arbetet är varierande och omfattar alla slags juridiska frågor som kan förekomma på en myndighet. Det juridiska arbetet omfattar till exempel förvaltningsrätt, föreskriftsarbete och högskolejuridik, frågor om offentlighet och sekretess, dataskydd (GDPR) samt upphandlings- och avtalsrätt.
Som verksjurist kommer du i huvudsak att:
• ge stöd och råd i förvaltningsrättsliga frågor
• delta i föreskriftsarbete
• göra rättsutredningar
• göra sekretessprövningar
• löpande frågor kring dataskydd och informationssäkerhet
• granska avtal och överenskommelser
• granska och kvalitetssäkra beslut
Även andra uppgifter kan förekomma, t.ex. utbilda inom olika rättsområden, delta i föreskrifts- och remissarbete och ta fram interna styrdokument.
Du som söker
Du har
• juristexamen eller juris. kandidatexamen
• flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på statlig myndighet
• goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
• erfarenhet av dataskyddsfrågor och informationssäkerhet
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har
• notariemeritering
• kunskap om och erfarenhet av högskolejuridik
• erfarenhet av föreskriftsarbete
• kunskaper i EU-rätt
• kunskaper om upphandlingslagstiftningen
• erfarenhet av digitaliseringsarbete på annan statlig myndighet
• erfarenhet av att hålla i utbildningar inom olika rättsområden
För att fungera bra i rollen som verksjurist behöver du
• ha god initiativförmåga
• ha god analytisk förmåga
• ha en hög integritet
• ha lätt för att samarbeta med andra
• ta sig an verksamhetsfrågor utifrån ett konsultativt arbetssätt
• vara lösningsinriktad och utvecklingsorienterad
• kunna förklara lagstiftningen för andra yrkesgrupper än jurister på ett begripligt sätt.
Det är viktigt att du trivs med att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad vi gör och erbjuder
Universitets- och högskolerådets vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare och speglar väl myndighetens uppdrag. UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 300 anställda i Solna och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling.
UHR:s administrativa avdelning ansvarar för strategiskt ledningsstöd till generaldirektören och även stöd till kärnverksamheten inom områden som ekonomi, IT, juridik, kommunikation och HR.
Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Solna.
Våra villkor och förmåner
Mer om UHR
Ansök och bli en av oss!
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00098-2021. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är 25 februari 2021.
Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta tf enhetschef Mats Embertsén tfn. 010-470 06 02. Representant för SACO är Francisco Contreras tfn. 010-470 06 11 och för ST Robin Johansson tfn. 010-470 05 39.
Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.