OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kvalificerad verksjurist till förvaltningsjuridiska enheten
Är du en driven jurist som vill arbeta med ett jobb som räknas på en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder en unik blandning av komplexa frågeställningar som rör allt mellan överskuldsättning till organiserad brottslighet.
Som verksjurist har du en viktig roll i myndighetens utveckling.
Rättsavdelningens förvaltningsjuridiska enhet ansvarar för myndighetens strategiska arbete med förvaltningsrättsliga frågor. Vi förstärker enheten med ytterligare en verksjurist för att stödja myndighetens intensiva utvecklingsarbete.
Dina arbetsuppgifter innebär att du arbetar med myndighetens rättsliga utveckling och styrning. Du handlägger kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk
expertkompetens i olika projekt och uppdrag samt svarar på remisser. Du har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten och företräder även vid behov myndigheten externt.
Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring, bidra till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet. Arbetsuppgifterna bestäms närmare utifrån din kompetensprofil.
Vi söker dig som har
- juristexamen
- flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande
- erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor
- goda kunskaper om offentlighet- och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.
Du har personliga egenskaper som innebär att du har en god förmåga till helhetssyn, analytisk förmåga, är van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är förändringsbenägen och bidrar till effektiva lösningar utifrån verksamhetens behov. Du är flexibel och lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar ditt språk till mottagaren.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med digitalisering samt av lagstiftningsarbete och annat utredningsarbete.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Placeringsort är Sundbyberg eller någon av de 32 orter där Kronofogden har kontor. Tillträde enligt överenskommelse.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och/eller genom att besöka vår https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html.
Ett jobb som räknas- för andra och för dig! På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets HR-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.