OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du erfarenhet av verksjuridiskt arbete på myndighet. Då har vi ett intressant jobb för dig!
Vad ska du jobba med?
Som jurist hos oss kommer du arbeta framförallt med verksjuridik till exempel dataskydd, avtal, processer, offentlighet och sekretess men även med föreskrifter, tillsyn och tillsynsvägledning.
Vi söker dig som har god juridisk kompetens samt förmåga att snabbt sätta sig dig in i komplicerade frågor och lösa problem. Du har en god förmåga att prioritera och fokusera på de för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid tillfällen när det är en hög arbetsbelastning.
Vem söker vi?
Krav för anställningen
Du har juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning samt flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning eller liknande.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
• personlig lämplighet för anställningen såsom god samarbetsförmåga, integritet samt att vara flexibel.
Stor vikt läggs vid:
• erfarenhet av arbete med föreskrifter, tillsyn och tillsynsvägledning
• kommunikativ förmåga samt ansvarstagande.
Vad gör enheten?
Rättskansliet ansvarar för det övergripande, strategiska juridiska arbetet på myndigheten och bistår avdelningarna i juridiska frågor. Chefsjuristen, som leder rättskansliet, rapporterar direkt till generaldirektören (gd). Chefsjuristen ingår i ledningsgruppen och sitter även med vid alla föredragningar för gd.
På rättskansliet finns också myndighetens dataskyddsombud och en stödfunktion för utlämnande av allmän handling.
Rättskansliet arbetar bl.a. med frågor om förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, smittskydd och avtalsjuridik. Vi hanterar även alla domstolsförhandlingar.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid fr.o.m. 2023-01-01 t.o.m. 2023-08-31. På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40% av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Bitte Bråstad, telefon 010- 205 22 42.
Fackliga företrädare är för SACO Raija Ahmed, telefon 010-205 26 64, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som verksjurist hos oss!
Ansök senast 2022-10-18 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 03587-2022-2.1.1
#LI-DNI