Verksjurist – arbeta med att ge rättslig rådgivning i Regeringskansliet

Verksjurist – arbeta med att ge rättslig rådgivning i Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Förvaltningsavdelningen
Vill du använda din juridiska kompetens till att ge kvalificerat stöd i frågor om bland annat förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess? Har du utpräglad servicekänsla, god kommunikationsförmåga och gillar att samarbeta med andra? Vi erbjuder dig omväxlande arbetsuppgifter i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som verksjurist arbetar du med att ge juridiskt stöd inom flertalet av de sakområden som hanteras inom Förvaltningsavdelningen. Det innebär att ge löpande juridisk rådgivning i frågor om bland annat offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt, behörighets- och ansvarsfrågor. Du kommer även arbeta med att ta fram föreskrifter och andra styrande dokument. I din roll ingår även att vara stöd till chefsjuristen. 

 Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har juristexamen, du har notariemeritering och är assessorsutbildad. Du som söker det här arbetet har minst fem års erfarenhet av juridiskt arbete som är relevant för befattningen. Vi ser gärna att du har juridisk arbetslivserfarenhet från Regeringskansliet.  För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i författningsarbete. Om du har kunskaper om offentlighet och sekretess är det meriterande.

Dina egenskaper
För rollen krävs att du är kvalitetsmedveten, serviceinriktad och har en god kommunikationsförmåga. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är självgående. Du är uthållig, flexibel och har gott omdöme med förmåga att prioritera och göra korrekta avvägningar. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 30 november 2022. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chefen för rättssekretariatet Louise Hallquisth på 08-405 20 86. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Anna Frestadius på 08-405 26 59. Fackliga kontaktpersoner nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk, ST (Jan Wahlström) samt Seko (Erik Wilhelmsson).

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 april 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2022
  • Ansök senast: 7 april 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


19 november 2024

Jurist Förvaltningsrätt

14 november 2024

11 november 2024

11 november 2024