OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Förvaltningsavdelningen
Vill du använda din juridiska kompetens till att ge kvalificerat internt stöd i frågor om bland annat förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess? Har du utpräglad servicekänsla, god kommunikationsförmåga och gillar att samarbeta med andra i större utvecklingsprojekt? Vi erbjuder dig omväxlande arbetsuppgifter i en händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som verksjurist arbetar du med att ge juridiskt stöd inom flertalet av de sakområden som hanteras inom Förvaltningsavdelningen. Det innebär att ge löpande juridisk rådgivning i frågor om bland annat offentlighet och sekretess, avtal, förvaltningsrätt, dataskyddsfrågor, behörighets- och ansvarsfrågor och säkerhetsskyddsfrågor.
Du driver och deltar i projekt, håller och deltar i utbildningsinsatser och arbetar med att ta fram föreskrifter och styrande dokument. Vidare arbetar du som kontaktperson mot en eller flera av Förvaltningsavdelningens enheter, har omfattande kontakter inom Förvaltningsavdelningen och med departementen samt ger stöd till chefsjuristen. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har juristexamen och minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete från statlig myndighet som är relevant för befattningen. För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i förvaltningsrätt och dataskyddsfrågor. Kunskap om offentlighet och sekretess samt erfarenhet från Regeringskansliet är meriterande.
Dina egenskaper
För rollen krävs att du är kvalitetsmedveten, serviceinriktad och har en god kommunikationsförmåga. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är självgående. Du är uthållig, flexibel och har gott omdöme med förmåga att prioritera och göra korrekta avvägningar.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med juni 2023. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chefen för rättssekretariatet Louise Hallquisth på 08-405 20 86. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Anna Frestadius på 08-405 26 59. Fackliga kontaktpersoner nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk), ST (Jan Wahlqvist) samt Seko (Erik Wilhelmsson).
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 maj 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35