OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har idag verksamhet i Gävle och Stockholm.
Vi förstärker nu avdelningens arbetsrättsliga kompetens och söker dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom det arbetsrättsliga området. Din insats kommer att vara ett viktigt bidrag i myndighetens uppbyggnad av såväl strategisk som operativ arbetsrättslig kompetens. På Statens servicecenter präglas det arbetsrättsliga arbetet av myndighetens centrala roll i statsförvaltningen och många principiella och praktiska frågor följer av att myndigheten hanterar löner för en betydande del av statsförvaltningen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att vara med och formulera myndighetens principiella ställningstaganden i stora och små frågor, samt utveckla strategiska arbetssätt och rutiner. Vidare kommer du också företräda myndigheten i förhållande till våra större externa intressenter inom området, t.ex. de större myndigheternas centrala HR-organisationer, systemleverantörer och andra myndigheter. Arbetet kommer också att innefatta kvalitetshöjande åtgärder i det löpande arbetet inom löneavdelningarna avseende t.ex. tolkning av centrala och lokala avtal, samt inom myndighetens systemförvaltning avseende t.ex. arbetsrättsliga krav på lönesystemen. Du kommer också att ge stöd och utbildning i arbetsrättsliga frågor och utredningar till HR, chefer och andra ansvariga.
Vidare kommer du även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut och interna styrdokument, men även löpande juridisk utredning och rådgivning, att hålla i utbildningar inom myndigheten, samt att delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt.
Framträdande rättsområden är t.ex. offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, dataskydd, samt säkerhetsjuridik. Mot bakgrund av myndighetens internstatliga uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat arbetsrättsligt arbete från myndighet, bolag, advokatbyrå eller organisation, t.ex. arbetsgivarorganisation
• Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Lösningsinriktad
• Konsultativt förhållningssätt
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
• Hög integritet
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna
• Förmåga att företräda myndigheten och att samverka med andra
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av tolkning och tillämpning av statlig arbetsrätt (avtal och lagstiftning)
• Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 6 januari, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anstälälningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter. Intervjuer planeras att hållas under vecka 2-3, 2021.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.