OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen söker nu en verksjurist som kommer att ha ett särskilt fokus på statsstödsrättsliga frågor. Vill du fördjupa dig i detta och tycker om att arbeta tillsammans med andra? Då kan denna tjänst vara något för dig!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Som verkjurist med placering på enheten för rättsprocesser och tvistlösning kommer du att arbeta med att ge juridiskt stöd och rådgivning till de delar av myndighetens verksamhet som arbetar med utdelning av statligt stöd. Centrala arbetsuppgifter kommer vara att utreda juridiska frågor kring olika typer av statligt stöd, vilket innefattar tolkning och tillämpning av såväl det nationella som det EU-rättsliga statsstödsregelverket. Arbetet sker i tätt samarbete med andra medarbetare på myndigheten. Arbetet kan även innefatta att ta fram vägledningar och hålla utbildningar.
I mån av tid kommer verksjuristen att delta i rättsavdelningens övriga arbete med att stödja PTS i rättsliga frågor, såväl i förvaltningsrättsliga som sakjuridiska frågor, föreskrifter, domstolsprocesser m.m.
Vi söker dig som har:
• juristexamenn
• notariemeritering eller annan liknande erfarenhet
• goda kunskaper i statsstödsrättsliga frågor
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du också har flera års erfarenhet av arbete som jurist på myndighet, särskilt med statsstödsrättsliga frågor, om du har goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt eller erfarenhet av arbete med EU-rätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen är det viktigt att du är analytisk, noggrann och strukturerad. Du är van vid att arbeta självständigt. Du är pedagogisk och kommunikativ samt har en mycket god samarbetsförmåga.
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig kvalitetssäkring, övergripande förvaltningsrättslig styrning, stöd till myndighetens ledning i rättsliga frågor och stöd till avdelningarna i rättsliga frågor av särskild betydelse, däribland rättsligt stöd i statsstödsfrågor. Avdelningen ansvar vidare för myndighetens processföring i domstol, tvistlösning och arbete med föreskrifter och interna styrande dokument som arbetsordning och organisations- och beslutsordning m.m.
Att arbeta på PTS
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Vi sitter i nya fina lokaler på Hälsingegatan 38 där vi arbetar aktivitetsbaserat och det finns möjligheter till flexibla arbetsformer upp till två dagar per vecka om arbetet så tillåter.
Vi är angelägna om att alla medarbetare mår bra och har förutsättningar att nå goda resultat. Vi arbetar strukturerat med varje medarbetares mål och utveckling. Vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 17 maj.
För mer information kontakta avdelningschef Karolina Asp på tel. 08-678 57 72 eller HR-specialist Daniel Bengtsson på 08-586 271 91
För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.