Verksjurist till Upphandlingsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag, att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid? Vi är en myndighet som ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling. 

Om tjänsten 

Är du en självgående och trygg jurist som stimuleras av att arbeta med ständiga förbättringar och på medborgarnas uppdrag? Kommunicerar du tydligt och tycker om att ge service? Då är tjänsten som verksjurist något för dig! Vi söker en jurist som aktivt kan bidra till att myndigheten på ett effektivt och tryggt sätt följer lagar och regler. Hos oss får du arbeta i en stimulerande miljö. Du kommer att ha ett nära samarbete med medarbetare i andra funktioner (exempelvis, informationssäkerhet, inköp, IT och HR) och kollegor i den operativa verksamheten (exempelvis vår statistikverksamhet). Du bidrar till helheten och kommer att ingå i olika interna grupperingar. Myndigheten är inte större än att du kommer att ha kontakt med i stort sett alla medarbetare. 

Dina arbetsuppgifter  

I rollen som verksjurist kommer du att arbeta med myndighetsjuridiken och ur ett förvaltningsrättsligt perspektiv kvalitetssäkra vår verksamhet. Du bidrar också till den rättsliga styrningen av myndigheten. Arbetsuppgifterna är omväxlande och spänner över många olika rättsområden som till exempel förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, antikorruption och avtalsrätt.  

Ditt arbete är både strategiskt och operativt och målgruppen är såväl chefer som medarbetare och externa intressenter. I rollen ingår bland annat att ansvara för vissa styrande och stödjande dokument samt processer, utveckla rutiner och arbetssätt, bereda föreskrifter och vid behov säkerställa att strategiska och principiella ställningstaganden görs av myndigheten. Du förväntas självständigt handlägga ärenden och fatta beslut. Andra exempel på arbetsuppgifter är att hålla internutbildningar, ta fram remissvar, göra rättsutredningar, bistå i tillsynsärenden och agera ombud i domstolsprocesser samt ge råd och stöd till övriga medarbetare på myndigheten. Du har ett särskilt ansvar för visselblåsningar och ärenden hos personalansvarsnämnden. 

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har 


• jur.kand. eller juristexamen 
• minst fem års praktisk erfarenhet av arbete med myndighetsjuridik i offentlig sektor och då särskilt gärna med frågor kopplat till förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskydd
• goda kunskaper om hur statliga myndigheter styrs och organiseras, inklusive den statliga värdegrunden 
• mycket god förmåga att kunna förklara och ge råd i juridiska frågor på ett enkelt och begripligt sätt, muntligen och skriftligen, oavsett målgrupp 
• erfarenhet av att ta fram interna styrdokument 
• mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt 
• goda kunskaper i engelska. 

Meriterande för oss är om du har  


• erfarenhet av arbete inom statlig myndighet 
• erfarenhet av arbete med myndighetsföreskrifter 
• erfarenhet av arbete som dataskyddsombud och intresse för att axla den rollen hos oss 
• notariemeritering från allmän domstol eller förvaltningsdomstol 
• kunskap om offentlig upphandling i teori och praktik 
• praktisk erfarenhet av avtalsskrivning och förhandlingar 
• intresse av att hålla internutbildningar inom olika ämnen med koppling till myndighetsjuridik och god förvaltningskultur
• intresse och kunskap om informationssäkerhet.

Dina egenskaper 

Du är trygg och självgående i din yrkesroll och du sporras av att bidra till ständiga förbättringar och att ge god service. Du är initiativrik, lösningsorienterad och bekväm med att driva och ta ansvar även för frågor som är nya för dig. Din personlighet präglas av hög integritet, prestigelöshet, kvalitetsmedvetenhet och ett gott omdöme. Du kan urskilja det viktigaste, men har samtidigt ett öga för detaljer. 

Du prioriterar på ett effektivt sätt mellan olika arbetsuppgifter, arbetar strukturerat och når uppsatta mål. Du trivs med att utföra arbetsuppgifter på egen hand samtidigt som du har lätt för att arbeta tillsammans med andra, oavsett dina kollegors yrkesbakgrund. Du kan förmedla juridisk sakkunskap och vikten av regelefterlevnad på ett övertygande sätt oavsett målgrupp. Att kunna bidra till ett konstruktivt och gott samarbete är mycket viktigt i denna roll.  

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.  

Om Upphandlingsmyndigheten 

Upphandlingsmyndigheten är Sveriges kunskapsmyndighet för offentliga affärer. I offentliga affärer finns det nära 900 miljarder att investera i en hållbar och konkurrenskraftig utveckling. Här kan offentlig sektor och näringsliv tillsammans arbeta för att skapa samhällsnytta och näringslivsvinster. Vi har kunskap om hur den offentliga affären kan bidra till att lösa framtidens samhällsutmaningar, skapa hållbar utveckling och en ökad välfärd. Vi tillhandahåller stöd och tjänster, tillgängliggör kunskap, samverkar med andra aktörer och påverkar relevanta målgrupper för att utveckla Sveriges offentliga affärer. 

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.  

Anställningsvillkor 

Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid med förtroendearbetstid samt individuell lönesättning. Fysisk placering är vårt kontor i Solna. Det finns möjlighet att i viss utsträckning arbeta på distans. Tillträde snarast möjligt.  

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.  

Ansökan 

Skicka in din ansökan senast den 8 maj 2024. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet samt examensbevis och betyg från juristutbildningen och eventuell notarietjänstgöring.  Urval sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan! 

Kontaktuppgifter 

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till: 
Helene Molander, chefsjurist, tel: 08-586 217 79 
Henrik Grönberg, Saco, tel: 08-586 217 16

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 april 2024
  • Ansök senast: 8 maj 2024

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb