OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Rättsavdelningen stödjer myndighetens samtliga verksamheter i juridiska frågor och har det övergripande och samordnande verksamhetsansvaret för rättssäkerhet, regelefterlevnad och övergripande styrningsfrågor. De rättsliga frågorna präglas av Statens servicecenters centrala roll i förvaltningen och de principiella och praktiska frågor som följer av att myndigheten behandlar uppgifter och handlägger ärenden åt en stor del av statsförvaltningen.
Rättsavdelningen består av tre enheter med verksamhet i Gävle och Stockholm, men där möjlighet också finns att arbeta vid ett av myndighetens kontor i Göteborg.
Framträdande områden för avdelningen är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, arbetsrätt samt avtals- och upphandlingsrätt. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa och ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Det innebär också ett behov av ett nära samarbete mellan rättsenheterna.
Enheten som vi nu söker nya medarbetare till, arbetar huvudsakligen med frågor om dataskydd, sekretess och säkerhets-relaterad juridik. Till enheten söker vi nu två verksjurister, varav en också kommer att vara myndighetens dataskyddsombud.
Att arbeta hos oss ställer krav på att du har förmåga att förstå, driva och prioritera frågor inom det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med andra myndigheter är också vanliga, liksom med myndighetens it-leverantörer. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksjurist kommer du ge stöd och råd i rättsfrågor i samarbete med myndighetens samtliga verksamheter och bidra till att utveckla myndighetens arbetssätt inom rättsområdena. Det kan t.ex. ske i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar eller i löpande stöd till verksamheten. Som verksjurist kan du också komma att utforma eller kvalitetssäkra beslut, avtal, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter.
Vid eventuell tjänstgöring som dataskyddsombud förväntas du själv ta ett stort ansvar för hur det arbetet ska bedrivas. I den delen rapporterar du till myndighetens styrelse eller annars till den förvaltningsnivå som du bedömer lämplig. Du kommer att ha också andra uppgifter än vad som strikt åligger dataskyddsombudet. Befattningen dataskyddsombud förordnas i Statens servicecenter på bestämd tid. Din anställning kommer att vara som verksjurist och gälla tills vidare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juridisk examen
• Minst tre års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter i annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag
• Erfarenhet av kvalificerat arbete med dataskydd
• Kunskaper inom ett eller flera av övriga rättsområden som är relevanta för myndighetens verksamhet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
• Hög integritet
Dessutom är det meriterande om du har något av följande:
• Erfarenhet av systematiskt arbete med dataskydd och informationssäkerhet
• Arbetat med kommersiella it-avtal, t.ex. vid förhandlingar eller tvister
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle, Stockholm alternativt Göteborg, efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 12 december 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Du ska även motivera i din ansökan hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten. Intervjuer planeras att starta under vecka 50.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.