Verkställande Direktör

Arbetsbeskrivning

Kompis Assistans EF gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att kunna leva sina liv som alla andra, utifrån sin egen förmåga och vilja. Hos oss är alla lika mycket värda och vi strävar efter rättvisa förhållanden för våra assistansberättigade och medarbetare. 
Vår vision är att vara det tryggaste valet, nu och i framtiden. Vår mission är att göra det möjligt att leva som andra.
Kompis Assistans EF erbjuder sedan 1995 personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Vi verkar i hela Sverige och vårt huvudkontor och centrala administration är placerad i Borlänge och lokalkontor finns i Sundsvall, Stockholm och Hässleholm.
Kompis Assistans har cirka 650 medarbetare och omsätter ca 200 mkr per år.


Se gärna filmen från vårt 25-års jubileum
https://youtu.be/mA_TSMw0tQo






Kompis Assistans söker
Verkställande Direktör

Är ditt fokus en kombination av ett brinnande engagemang för vår bransch och affärsutveckling? Är du en naturlig och förtroendeingivande ledare med modet att utmana och testa nya tillvägagångssätt för att utveckla verksamheten? Vi på Kompis liksom resten av branschen står inför stora utmaningar och vi söker dig som vill ta dig an denna tillsammans med oss!


Därför ska du välja Kompis Assistans
Kompis är en ekonomisk förening och en värdegrundsdriven organisation där vi jobbar med och för människor. Våra assistansberättigade är våra kunder och också våra medlemmar, dvs ägare. Överskott återinvesteras i organisationen till förmån för våra assistansberättigade och anställda. Det finns ett starkt engagemang och en ”Kompisanda” vi värnar och förädlar.
Utmaningar
Det finns också utmaningar i rollen och i branschen i stort. Personalförsörjningen är fortsatt verksamhetskritisk för branschen och ett strategiskt prioriterat område för Kompis Assistans. Ersättningsnivåer och kostnadsutveckling är en annan. Men det finns också ett stort hjärta, en stark vilja och ett genuint engagemang i vår förening som ger oss framtidstro!


Vi erbjuder dig
Som VD hos oss leder du verksamheten i rätt riktning genom långsiktigt och genuint engagemang, målinriktning och affärsmässighet. Du skapar trygghet och entusiasmerar dina medarbetare att gemensamt nå uppsatta mål, skapa tillväxt och se till att vår kompetens liksom våra arbetssätt ligger i linje med och gärna överträffar branschens hårt styrda regler och lagar.
I din ledningsgrupp sitter verksamhetsledaren med HR-ansvar, ekonomichefen och en kommunikatör. Du arbetar via dina underställda chefer för att fokusera på att uppnå fastställd strategi, utveckla verksamheten och säkerställa kvalitet.
I rollen ingår att omvärldsbevaka, hålla sig uppdaterad om vad som händer inom branschen och säkerställa att det når ut i hela organisationen.
I övrigt regleras uppgifter och mandat enligt ägardirektiv, VD-instruktion, delegationsordning, strategidokument samt av uppkomna behov.
Då vi är en förening ingår även att koordinera medlemsmöten och föreningsstämmor.


Vad vi söker hos dig
Du kan ha en akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område, alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens genom gedigen yrkeslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av LSS, eller från annan tillståndspliktig verksamhet. Har du erfarenhet från en idéburen organisation är det en stor fördel.
Verksamheten speglas av en hög komplexitet och mängder av frågor kopplat till att vi utför arbete i någons hem. Du behöver ha kunskaper i arbetsmiljöfrågor och arbetsrättsliga frågor. Du har ett stort hjärta och en förståelse för att vårt främsta syfte i alla delar är att göra livet lättare för våra assistansberättigade. Med det sagt, driver vi också ett stort företag. Du behöver besitta en affärsmässighet och en professionalitet i den här rollen. Vi vill växa och det krävs mod och uthållighet att, vid behov bryta upp gamla mönster och beteenden, för att vara en assistansanordnare som följer sin samtid och fortsätter utvecklas utan att tappa bort det goda med föreningskulturen.
Vi värdesätter goda ledaregenskaper och vi har identifierat följande framgångsegenskaper för att lyckas i denna roll, strukturerad och organiserad. Stabil och förtroendeskapande, stödjer och uppmuntrar andra, tydlig och pålitlig. Förstår och analyserar komplexa frågor och problem snabbt, ger förnuftiga och rationella bedömningar. Följer organisationens regler och procedurer, verkställer planer med engagemang och beslutsamhet för att uppnå resultat med hög kvalitet.


Anställningen
Tjänsten gäller tillsvidare på heltid. Placeringsort företrädesvis i Borlänge, annars är Stockholm ett alternativ. Du rapporterar till styrelsen och har en löpande dialog med styrelsens ordförande. Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse. Bakgrundskontroller kommer genomföras innan anställning.


Så här rekryterar vi
I rekryteringen samarbetar vi med Hansson & Partners. Din ansökan lämnar du via hemsidan Hansson & Partners senast den 8 maj.
Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringar, vilket bland annat innebär att vi kommer genomföra arbetspsykologiska tester samt djupintervjuer kring de kompetenser vi ser är viktigast för rollen.
Du är varmt välkommen att kontakta någon av rekryteringskonsulterna på Hansson & Partners under hela processen om du vill veta mer om tjänsten.
Anna Hansson, anna@hnpar.com, 070-695 64 63
Martin Ogemar, martin@hnpar.com, 072-237 21 30
För att läsa mer om Kompis Assistans besök gärna deras hemsida: Kompis
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kompis Assistans JOHANNESHOV
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Besöksadress

Trädskolevägen 21
None

Postadress

Box 7017
JOHANNESHOV, 12162

Liknande jobb


VD till VoB Syd

VD till VoB Syd

22 november 2024

20 november 2024

Interim IT Enhetschef – Stockholm

Interim IT Enhetschef – Stockholm

19 november 2024

Vd till Mitthem AB

Vd till Mitthem AB

19 november 2024