OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Gränspolissektionen är en verksamhet som expanderar och utökar sitt uppdrag enligt nationella mål. Vi söker nu Dig som vill vara med och utveckla en spännande verksamhet.
Om arbetsplatsen
Polismyndigheten, region Mitt består av Gävleborgs, Västmanlands och Uppsala län och har ca 2300 anställda. Regionen består av tre polisområden, regionala enheter såsom operativa enheten och utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Den operativa enheten består av regionsledningscentralen, polisens kontaktcenter, trafiksektionen, gränspolissektionen och gruppen för specialsökhund. Operativa enheten består av totalt 25 grupper och varje grupp ska ledas av en gruppchef.
Gränspolissektionen består idag av ca 65 medarbetare. Verksamhet bedrivs i regionens samtliga tre polisområden med en arbetsgrupp i varje område; Uppsala, Gävleborg och Västmanland. Gränspolissektionens huvuduppdrag är att ansvara för regionens yttre gränskontroll, verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut, inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektioner samt medverka till att bekämpa gränsöverskridande brottslighet.
Vi vill ge dig goda förutsättningar för balans i livet och därför har vi friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka på arbetstid. Vi har förmånliga villkor gällande semester och föräldrapenningtillägg. Vi erbjuder våra medarbetare goda möjligheter att utvecklas.
Vi söker verkställighetshandläggare till Västerås.
ARBETSUPPGIFTER
Handläggning av verkställighetsärenden innebär bland annat att du kommer att arbeta med verkställighet av beslut om avvisning och utvisning. Detta enligt utlänningslagen i form av ärenden som lämnats över till Polisen av Migrationsverket, polisregionens egna fattade beslut om avvisning samt beslut av allmän domstol om utvisning i samband med dom i brottsmål. I arbetsuppgifterna ingår också att arbeta med inre utlänningskontroll och gränskontrolluppgifter vid yttre gräns. Arbetsuppgifterna är varierande till innehåll och omfattning. Anställningen kommer att inledas med internutbildning inom bland annat gränskontroll och handläggning av verkställighetsärenden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• Akademisk examen relevant för funktionen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Flerårig erfarenhet av att handlägga ärenden inom offentlig sektor
• Goda språkkunskaper i engelska
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-Körkort
Det är meriterande om du har
• Kunskaper och erfarenhet av tillämpning inom utlänningsrättens område
• Kunskap om polisiära IT-system
• Utredningsvana
• Ytterligare språkkunskaper
Personliga egenskaper
Som medarbetare inom gränspolisverksamheten kommer du i kontakt med människor från flera olika länder och kulturer. Arbetet påverkas av olika händelseutvecklingar i omvärlden. Du bör därför vara samhällsintresserad och ha empati och förståelse för andra människor och kulturer. Arbetet ställer krav på att du besitter hög integritet och professionellt förhållningssätt. Dessutom krävs god förmåga att arbeta i grupp med stort enskilt ansvarstagande mot gruppens gemensamma mål. Du har god social kompetens och förmågan att skapa bra kontakt och samarbete både inom och utom polisorganisationen.
Vi behöver dig som:
• Bidrar i utvecklingsarbetet med att synliggöra och tydliggöra gränspolisens uppdrag
• Har en öppen och positiv attityd
• Har god förmåga att arbeta såväl i grupp som självständigt
• Är flexibel i förhållande till ändrade behov
• Är öppen för människors olikheter och har ett gediget intresse av att möta andra människor
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper för denna funktion.
ÖVRIGT
Placeringsort: Västerås
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 maj 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Gruppchef Dennis Hagman
010-56 77 600
Chef Stöd/Service LPO Östhammar Fredrik Andersson
Gruppchef PKC Maarit Lundgren
010-567 53 82
Lokalpolisområdeschef John Köhler
010-56 784 78
Gruppchef Charlotta Färdig
010-5676934
11414 Hans Andersson
Sektionschef Kjell Timmerholm
Gruppchef Peter Jonsson
010-5675774
Gruppchef Henrik Keventer
010-567 63 50
Gruppchef Rosita Widh
010-5675277