Vi söker 1 vikarierande kategoriledare till Göteborgs placerings- och inköp

Vi söker 1 vikarierande kategoriledare till Göteborgs placerings- och inköp

Arbetsbeskrivning

Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.

Socialförvaltningen är en del av socialtjänsten i Göteborg och ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet. Stöd som erbjuds inom individ och familjeomsorg är bland annat ekonomiskt bistånd, socialt boende, familjehem, stöd till familj, barn och ungdom, fritidsverksamhet, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med förebyggande arbete kring tex folkhälsoarbete, samhällsplanering och lokalt trygghetsarbete. Förvaltningen har även ett övergripande ansvar för stadens samverkan i civilsamhället.

Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst. Vi söker dig som vill vara med i uppstartsarbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsplatsbeskrivning
Sedan årsskiftet 2017/2018 finns en samlad placerings och inköpsfunktion, SPINK, för Individ och familjeomsorg samt funktionshinder, IFO-FH. Enheten tillhör organisatoriskt Socialförvaltning Sydväst, men arbetar på uppdrag av samtliga stadsområden och funktionsstödsförvaltningen i Göteborg. Arbetsplatsen finns på Stora Badhusgatan i centrala Göteborg.

Vad är SPINK?
SPINK erbjuder placeringsstöd till stadsdelarna i individärenden och samordnar uppföljningen av leverantörer. En viktig uppgift är att driva utvecklingen av professionell inköpskompetens i sektor IFO-FH.
Ett av målen är att erbjuda rätt insats till varje brukare till rätt kostnad. Vi ska sänka tidsåtgången för socialsekreterare vid val av leverantör och kompetensen att välja rätt insats för brukaren skall öka.
Ett annat mål är att bidra till att stadens kostnader för insatser inom sektorn skall sänkas. Detta skall bla ske genom kategoristyrning och långsiktigt strategiarbete inom våra 12 delkategorier.

Arbetsbeskrivning
Kategoriarbetet inom IFO-FH har varit igång 1 år och 2 kategoriplaner har arbetats fram. Vi drar lärdomar av det arbetet och har genomfört en översyn av arbetssättet. Vår kategoriledare kommer vara föräldraledig och vi behöver rekrytera en vikarie fram till 1/9 2021. Som kategoriledare leder du tvärfunktionella kategoriteam och ansvarar för att sätta upp mål, följa upp och rapportera resultat och framdrift. Du kommer att arbeta med analyser, strategier, benchmarking och facilitering inom våra kategorier. Utmaningen består i att realisera de inköpsmål som är kopplade till respektive kategori. Då arbetssättet är tvärfunktionellt krävs god samverkan med intressenter i Göteborgs Stads förvaltningar, Stadsområden mfl. Du arbetar aktivt med förändringsledning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet inom området IFO-FH.
Det är en merit om du dessutom kunskap av kategoristyrt inköp och som även kan bidra till utveckling av arbetssätt.
Du har fallenhet för att presentera information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och har god förmåga att förklara det du vill för olika målgrupper och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Vi tror att du är snabblärd, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, gillar ordning och reda samt värdesätter att arbeta med andra människor för att nå gemensam framgång.
Du har en akademisk examen inom ekonomi, inköp & logistik eller annan för rollen relevant utbildning.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Erfarenhet av offentlig upphandling är meriterande men inget krav.
Att du har goda kunskaper i Excel och Power Point ser vi som en självklarhet och att du har en generell god systemvana.

Du behöver vara öppen för utmaningar och ha en stark vilja att leverera lösningar. Vi söker dig som har ett driv att göra skillnad och attraheras av att ingå i unik nystartad organisation.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 oktober 2024

Bostads- och lokalhandläggare till Samhällsbyggnadsavdelningen

Bostads- och lokalhandläggare till Samhällsbyggnadsavdelningen

3 oktober 2024