OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder.
ARBETSUPPGIFTER
Vår bemanningscontroller inom sektor Socialtjänst går nu vidare till nytt jobb och vi söker dig som vill fortsätta att driva och utveckla arbetet med vår bemanningsprocess. Som bemanningscontroller är du processledare för sektorns bemanningsprocess och arbetar strategiskt riktat mot verksamhetsområdena vård- och omsorg och funktionshinder. Du kommer vara organiserad under verksamhetschef för särskilda boenden och hemsjukvård.
Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att kvalitetssäkra bemanning- och schemafrågor. Du förväntas styra processen och aktivt bidra till bemanningsplaneringen genom att bland annat utbilda chefer och förse ledningsgrupper med relevant statistik. I uppdraget ingår att introducera chefer och schemaplanerare i TimeCare-systemet och bemanningsprocessen kopplat till budget. I rollen ingår att vara sektor Socialtjänst kontaktperson i bemanningsfrågor samt delta på ledningsgruppsmöten och föra dialog om bemanningsprocessen vid behov.
Inom ramen för ditt uppdrag kommer du ta fram, analysera och redovisa nyckeltal samt kontrollera att lagar och avtal kopplat till bemanningsprocessen följs. Controllerfunktionen innebär också att stötta enhetschefer i bemanningsplanering utifrån enheternas specifika behov samt att stötta verksamhetscheferna med underlag för styrning av verksamheten, utifrån att säkra budget i balans och effektiv användning av personalresurser.
Uppdraget omfattar även att genomföra utredningsuppdrag, omvärldsbevaka, utbilda/fortbilda enskilt och i grupp samt att driva utveckling i bemanningsfrågor. Möjligheten att självständigt planera och genomföra arbetet är stor. Du kommer att vara en viktig del av sektorns utvecklingsarbete för att möta framtidens utmaningar.
Inom verksamheten finns lokala huvudadministratörer för schemasupport men även andra professioner som t ex ekonom som kan stödja dig i ditt arbete.
Låter det som uppdraget för dig? Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning gärna med inriktning mot HR eller ekonomi eller förvärvad erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har erfarenhet från personalekonomi och bemanningsplanering som har innefattar schema-, personal- och bemanningsarbete samt personalekonomi, gärna inom offentlig sektor. Det är meriterande om du tidigare har jobbat med TimeCare och Hypergene samt har chefserfarenhet.
Du har arbetat med administration för verksamheter med schemalagd dygnet-runt bemanning samt god förståelse för personallogik och dess arbetsrättsliga lagar, avtal och kollektivavtal. Du ska även besitta tidigare erfarenhet av budgetarbete.
Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Kvalitet är viktigt för dig och du har en god analytisk förmåga.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är bra på att bygga långsiktiga och förtroendefulla relationer med chefer, fackliga organisationer och medarbetare i verksamheten.
För rollen behöver du vara en van användare av Excel samt har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaper och färdigheter som vi bedömer krävs för tjänsten.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Förskolechef Anna Johannisson
0303-73 25 85
Förskolechef Lena Lindberg
0303-73 25 54
Förskolechef Annelie Schön
0303-73 25 77
Förskolechef Maria Brodd
0303-73 84 09
Förskolechef Ann-Sofie Samuelsson
0303-73 86 91
Förskolechef Agnetha Hogmalm
0303-73 25 75
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0303-73 00 00
Förskolechef Ann-Sofi Samuelsson
0303-73 86 91
Enhetschef Christina Kirpensteijn
0303-738108
Rektor Helena Zell
070-4618412