Vi söker Butikschef till Stadsmissionens Secondhandbutik

Vi söker Butikschef till Stadsmissionens Secondhandbutik

Arbetsbeskrivning

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus.

Skåne Stadsmissions sociala företag är en viktig del av verksamhetens hållbarhetsarbete. Varje vecka tar vi emot flera ton med kläder, prylar och mat. Vissa saker skänks vidare till behövande medmänniskor och andra säljs i våra Second hand-butiker där överskottet går till Stadsmissionens sociala verksamheter. I de sociala företagen finns både enkla och avancerade arbetsuppgifter som lämpar sig väl för arbetsträning och bidrar till ökad delaktighet i samhället.

Stadsmissionen secondhand är butiker som gör gott både för människa och miljö. När du handlar hos oss stödjer du oss i vårt arbete för ett medmänskligare samhälle.

Stadsmissionen secondhand är ett butikskoncept som tagits fram av Sveriges Stadsmissioner. I butikerna säljs gåvor från privatpersoner och företag för ett hållbart samhälle som bidrar till cirkuläret. Vinsten återinvesteras i vårt sociala arbete. Det finns också möjlighet för människor som står långt från arbetsmarknaden att arbetsträna.

Om tjänsten
Som butikschef kommer du att ansvara, utveckla och optimera försäljningen i butik samt vara chef och leda medarbetare i verksamheten genom ett inspirerande och lyhört ledarskap.

Arbetsuppgifter

- Budget-, personal-, och arbetsmiljöansvar för respektive secondhandbutik
- Kommunikation med medarbetare och mellan övriga butiker i operativa frågor.
- Framtagande av analyser och prognoser samt genomföra mätningar/uppföljningar i respektive butik
- Ha en god dialog, kommunikation och samarbete med övriga verksamheter inom Skåne Stadsmission.
- Delta aktivt i utveckling av butikens affärsmässighet och kostnadseffektivitet.
- Omvärldsbevaka och bygga nätverk samt vara uppdaterad om konkurrensen på secondhand marknaden.
- Ansvara för bemanning av personal, deltagare, praktikanter och volontärer i butiken.
- Planera, koordinera och ansvara för det dagliga arbetet i butiken.
- Delta i planering och utveckling av butiken tillsammans med försäljningschef och Visual Merchandiser.
- Ansvarar för att kampanjer följs upp enligt de visuella riktlinjerna.
- Ansvara för att arbetsflödena och att upprättade rutiner följs i butiken och att dessa är förankrade hos personal, deltagare, praktikanter och volontärer.
- Ha en god kunskap om butikens målgrupp och dess köpbeteende.
- Ansvara för leveranser till och från butiken.

UTBILDNING

Nödvändiga;
Eftergymnasialutbildning/ akademisk examen eller motsvarande 5 års arbetslivserfarenhet som bedöms relevant av arbetsgivaren
Meriterande;
Yrkesutbildning för butikschef eller certifierad butikschef.

ARBETSLIVSERFARENHET

Nödvändiga;
Tidigare erfarenhet av detaljhandels arbete varav minst 2 år i en arbetsledande roll.
Meriterande;
Tidigare chefs/ledarerfarenhet med budget- och personalansvar
Tidigare erfarenhet inom detaljhandelsbranschen
Erfarenhet av att ha arbetat i en idéburen organisation.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Du har en medmänsklig grundsyn och ditt fokus utgår från verksamhetens deltagares behov och rättigheter = delar stadsmissionens värdegrund

Som person är du prestigelös, lugn, trygg i dig själv och ditt ledarskap samt kan skapa stabilitet i stressade situationer.

Du har förståelse för uppdraget, lyssnar, stöttar och är bollplank för personalen. Du ser styrkor hos andra, har lätt att skapa engagemang och är tydlig i din kommunikation.

Du har förmåga att själv strukturera ditt arbete och prioritera bland arbetsuppgifter.

Du är kreativ, arbetar målinriktat och drivs av att hitta lösningar som fungerar i praktiken.

Du har en flexibel läggning och har lätt att ställa om vid ändrade omständigheter och nya utmaningar.

Du har ett samhällsintresse, följer samhällsdebatten och utvecklingen inom det sociala fältet.

God svenska i tal och skrift.

Goda kunskaper inom Microsoft office paketet.

Om anställningen

Tillsvidareanställning 100% med en provanställning på 6 månader med tillträde den 1 Januari 2024.
Du kommer att arbeta inom vår secondhandverksamhet i Malmö och rapporterar till vår försäljningschef.

Vi tillämpar kollektivavtal fn Fremias branschavtal Vård- och omsorg.

Kontaktpersoner

Försäljningschef: Christel Breum, christel.breum@skanestadsmission.se

Områdeschef sociala företag: Alireza Mobasheri, alireza.mobasheri@skanestadsmission.se


Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skåne Stadsmission
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2023
  • Ansök senast: 1 november 2023

Postadress

Korsgatan 14
Malmö, 21132

Liknande jobb


4 november 2024

Butiksansvarig/Franchisetagare

Butiksansvarig/Franchisetagare

4 november 2024

Butiksansvarig/Franchisetagare

Butiksansvarig/Franchisetagare

4 november 2024