OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu har du chansen att få en nyckelroll i uppbyggnaden av den nya offentliga omställningsorganisationen som håller på att etableras vid Kammarkollegiet i Karlstad.
Vårt uppdrag är att bidra till att fler personer kommer i arbete och får relevant kompetens genom att etablera ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Verksamheten ska vara i drift från och med den 1 oktober 2022 och innan starten kommer du att delta i förberedelsearbetet av den nya verksamheten.
Det kommer att finnas två enheter vid avdelningen. Ansökningsenheten kommer att ansvara för att handlägga och fatta beslut om inkommande ansökningar om omställnings- och kompetensstöd samt löpande uppföljning av de som utför rådgivning och stöd. Enheten ska även hantera eventuell omprövning och överklagan av beslut.
Uppföljning och processtödsenheten kommer att arbeta med att leda och samordna utvecklingen av avdelningens arbetsflöden och systemstöd, avtalsuppföljning och kravställan på företagen som levererar tjänster till avdelningen. Enheten ansvarar också för förvaltning av verksamhetsdata, rapportering och analys av avdelningens eget arbete samt stöd till verksamhetens rådgivande fora.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef på avdelningen kommer du att ingå i det team som ska bygga upp och utveckla den nya organisationen. Inledningsvis kommer ett stort fokus att vara på att utveckla arbetssätt och stödsystem samt att inrikta och leda verksamheten. I arbetet ingår också sedvanliga chefsuppgifter som personal- och verksamhetsansvar, arbetsledning och budgetansvar. Du ingår även i avdelningens ledningsgrupp.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom exempelvis statsvetenskap, arbetsvetenskap eller samhällsvetenskap
• Minst fem års erfarenhet av arbetsledning
• Erfarenhet från ärendehantering och beslutsfattande
• Erfarenhet från att leda förändrings- och utvecklingsarbete
• God administrativ förmåga
• Statlig erfarenhet
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
De är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av handläggning av stora ärendemängder
Personliga egenskaper
Som person har du förmågan att leda andra med tillit, engagemang och delaktighet genom ditt intresse och din fallenhet för ledarskap. Du är van att arbeta både strategiskt och operativt. Du är ansvarstagande och noggrann och har ett stort driv i att utveckla genom att identifiera problem och föreslå lösningar. Som ledare är du tydlig och strukturerad med en god samarbetsförmåga.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 27 mars 2022.
Kontaktpersoner
Anna Walldén, avdelningschef, Den offentliga omställningsorganisationen, 054-776 88 88
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26