OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för regler och behörighet svarar för myndighetens regelstyrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen svarar dessutom för utfärdande av legitimationer och andra behörighetsbevis samt fördelning och uppföljning av statsbidrag. Enheten för socialjuridik är en av flera juridiska enheter som ingår i avdelningen för regler och behörighet. Enheten medverkar till att driva Socialstyrelsens regelarbete genom att ta fram föreskrifter och allmänna råd, ta fram stöd till rättstillämpningen och ge ett juridiskt stöd till myndigheten och professionen.Till enheten för socialjuridik söker vi nu en enhetschef.
Vi söker dig som vill
• planera, utarbeta förslag till mål samt följa upp, redovisa och analysera enhetens arbete
• ansvara för enhetens budget, tilldelade anslag och förvaltningsmedel
• samordna enhetens arbete med de övriga delarna av avdelningen och myndigheten
• leda enhetens medarbetare mot goda resultat genom ditt engagemang och din förmåga att ta tillvara allas potential
• bidra till en kultur som främjar ett medarbetarengagemang i utvecklingsarbetet och ett kontinuerligt lärande i organisationen
• bidra till en helhet genom att aktivt driva frågor i avdelningens ledningsgrupp och därmed medverka till hela myndighetens verksamhetsutveckling
• vara med och påverka utvecklingen på ett viktigt rättsområde.
Kvalifikationskrav
• juridisk examen eller annan akademisk examen som Socialstyrelsen anser är relevant för tjänsten
• chefserfarenhet med såväl personal- som budgetansvar
• flerårig erfarenhet inom juridisk verksamhet, exempelvis med inriktning mot författningsskrivning
• mycket god verbal och skriftlig förmåga i både svenska och engelska
För att lyckas i uppdraget har du ett stort intresse av verksamhetsutveckling samt har en analytisk och strategisk förmåga. Du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Du är också självständig med en hög integritet samt stresstålig.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du
• har fullgjord notarietjänstgöring
• har erfarenhet av arbete i en statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet
• har erfarenhet av arbete inom socialtjänstverksamhet
• har erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en kunskapsorganisation.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare, med ett chefsförordnande på sex år, och placeringen är på avdelningen för regler och behörighet i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Sista ansökningsdag är den 28 augusti 2016. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-14755/2016. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Facklig företrädare för SACO är Rose-Marie Nylander 075-2473182, för ST är Åsa-Britt Edoff 075- 2473181, för Vårdförbundet är Magnus Göransson 075-2473710.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055