Vi söker dig som vill arbeta med informatik inom vård och omsorg

Arbetsbeskrivning



Socialstyrelsen har det nationella samordningsansvaret för att leda den fortsatta utvecklingen av den gemensamma informationsstrukturen tillsammans med berörda intressenter. På myndigheten finns enheten Fackspråk och informatik, på avdelningen för regler och tillstånd, som verkar för att införa en ändamålsenlig och strukturerad vård- och omsorgsdokumentation med hjälp av en nationell informationsstruktur, begreppssystemet Snomed CT, de nationella klassifikationerna och Socialstyrelsens termbank. Arbetet bidrar till att den information som skapas i vård och omsorg är enhetlig, entydig och jämförbar.

 

Vi söker dig som vill



• ansvara för att planera och leda projekt för vidareutveckling och användning av den nationella informationsstrukturen (NI)

• vara med och driva den strategiska utvecklingen av vårddokumentationen genom att bidra med praktisk metodkunskap i verksamhetsnära projekt

• arbeta utåtriktat med regelbundna kontakter och möten med nationella aktörer inom hälso- och sjukvård

• samordna och leda möten

• leda utveckling, test och användning i vård- och omsorgsdokumentation

• förankra och kommunicera projektresultat

• göra konsekvens-, nytto- och riskanalyser.

 

Kvalifikationskrav



• längre akademisk utbildning inom hälsoinformatik, medicinsk informatik eller motsvarande

• erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvård, gärna med inriktning på vårddokumentation

• praktisk erfarenhet av projektledning

• erfarenhet inom informatikområdet

• god IT-kompetens

• goda språkkunskaper i svenska och engelska

• god förmåga att leda samt medverka i team.

 

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är målorienterad, strukturerad samt har en god kommunikationsförmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Det är dessutom meriterande om du har 



• kunskap eller erfarenhet av socialtjänstens verksamhet

• erfarenhet av arbete inom offentlig IT-förvaltning

• erfarenhet av arbete med uppbyggnad eller innehåll i kvalitetsregister eller andra register

• erfarenhet av att utveckla och implementera processorienterade arbetssätt, processtöd och processtyrning i form av riktlinjer eller motsvarande 

 

Anställningsinformation

Anställningen är en allmän visstidsanställning med start omgående och längst till och med 2015-05-31, heltid och placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag – att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Sista ansökningsdag är2013-08-04. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-26360/2013. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Fackliga företrädare för Saco, ST och Vårdförbundet når du via vår växel på 075-247 30 00.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Allmän visstidsanställning
  • Publicerat: 27 juni 2013

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024