OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stiftelsen Allmänna Barnhuset är en statlig stiftelse som grundades år 1633 och arbetar för att stärka barn i socialt utsatta livssituationer. Stiftelsen Allmänna Barnhusets verksamhet vänder sig till praktiker, forskare och politiker.
Regeringen utser ordförande och styrelseledamöter för Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Kontoret är beläget på Döbelnsgatan i Stockholm där cirka 25 medarbetare arbetar tillsammans med generalsekreteraren. Stiftelsen Allmänna Barnhuset har två helägda dotterbolag. Läs mer om vår verksamhet på www.allmannabarnhuset.se.
Stiftelsen Allmänna Barnhuset äger två dotterbolag.
· Allmänna Barnhuset i Stockholm AB som bedriver utbildningar, konferenser och bokförsäljning.
· Sätra Bruk AB som består av fem verksamheter: skogsbruk, jordbruk, drift av tre små vattenkraftverk, fastigheter.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare ingår du i administrationsenheten tillsammans med fem kollegor. I din roll som ekonom och löneadministratör kommer du ha en central roll på Stiftelsen Allmänna Barnhuset och dess dotterbolag.
Du ansvarar för det löpande lönearbetet för cirka 40 anställda fördelat på Stiftelsen och dess dotterbolag. Kollektivavtal på Stiftelsen är Arbetsgivarverket/Saco-S/OFR och på ett av dotterbolagen Gröna arbetsgivare/GS. Du ansvarar på egen hand för lön- och personalhantering där du i helhet tar hand om hela löneprocessen. Detta inkluderar löneuppgifter, frånvaro, utlägg, avdrag, semester och arbetsgivardeklarationer. Kontakt med företagshälsovård för friskvårdsinsatser.
Du ansvarar för löpande ekonomiredovisning såsom kontoavstämningar, fakturering, tidrapportering, hantering av leverantörsfakturor och ekonomihantering för de forskningsmedel vi utbetalar samt övriga projekt på Stiftelsen Allmänna Barnhuset och dess dotterbolag.
Du kommer även att ansvara för sammanställning av budget, prognos och uppföljningar samt vara stöd till projektledare i samband med ansökning och rapportering till utbetalare för projekt med externa medel. Du kommer tillsammans med ansvarig projektledare vare en nyckelperson till generalsekreteraren från start till avslut.
Vi arbetar i dessa system:
· Hansa/Medius Ascendo
· Hogia Lön och Hogia Utlägg och Resa
· Personalhandbok – Draftit
Stiftelsen Allmänna Barnhuset med dess dotterbolag är en mångfacetterad verksamhet där mycket händer hela tiden. Du kommer att arbete tillsammans med övriga medarbetare kring konferenser, seminarier, utbildningar, närverksträffar och externa mötesplatser.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig med:
· Relevant utbildning inom ekonomi och löneadministration.
· Erfarenhet av flera års arbete med ekonomi så som fakturering, bokföring, avstämning balanskonton, budgetering, redovisning och uppföljning.
· Erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem och HR system.
· Erfarenhet av flera års arbete med löneadministration så som anställningsavtal, löner och arvoden och tjänstepensioner.
· Erfarenhet av ekonomihantering i samband med projekt av externa medel.
· God förmåga att förstå och uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
· Goda kunskaper i Officepaketet
Egenskaper
Du är:
· noggrann och ansvarstagande med hög kvalitetssäkring.
· effektiv och har förmågan att arbeta med flera samtidiga processer.
· självständig och söker själv upp information om lagar och regler för att driva arbetet framåt.
· serviceinriktad och flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och se lösningar i uppkomna situationer.
Praktiska upplysningar
Anställningen är en tillsvidare anställning på heltid med 6 månaders provanställning.
Du kommer ingå som medarbetare i Stiftelsen Allmänna Barnhusets administrativa enhet som leds av Anders Karlbom, Administrations chef.
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Tillsättning efter överenskommelse. Vi strävar efter mångfald samt en jämn köns– och åldersfördelning och värnar om en rekrytering som är fri från diskriminering.
För mer information är du välkommen att kontakta Anders Karlbom, administrativ chef, på telefon: 0733-76 45 02, eller E-post: anders.karlbom@allmannabarnhuset.se
För facklig information är du välkommen att kontakta lokalt Saco-S ombud Bonnie Friedh på tel. 070-675 98 37.
Ansökan
Din ansökan med CV och ett personligt brev vill vi ha snarast eller senast den 31 mars 2023 till anders.karlbom@allmannabarnhuset.se. Märk din ansökan ” Ekonom och löneadministratör -23”. Urval och intervjuer med lämpliga kandidater kan komma att påbörjas redan under ansökningsperioden.