OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsammans för en hållbar framtid!
Länsstyrelsens cirka 250 medarbetare arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare.
Länsstyrelsen består av sju enheter. En av dessa är Enheten för lednings- och verksamhetsstöd som består av ett 40-tal medarbetare med arbetsområden som ekonomi, upphandling, HR, kommunikation, IT, intern service, arkiv, diarium samt ärendehandläggning inom förvaltning och juridik.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en arkivarie med arkivansvar med placering inom Rättsfunktionen som ingår i Enheten för lednings- och verksamhetsstöd. Rättsfunktionen består av jurister, förvaltningshandläggare, registratorer, arkivarier och funktionschef, idag totalt tolv personer.
I arbetsuppgifterna ingår att:
• Tillsammans med länsstyrelsernas arkivnätverk medverka i utvecklingen av länsstyrelsernas arkivverksamhet
• Vara rådgivande i arkiv- och diarieföringsfrågor
• Ordna, förteckna, gallra och tillgängliggöra arkivmaterial
• Arbeta med förtecknandet enligt den nya arkivredovisningen.
• Uppdatera och ansvara för att det finns aktuella gallrings- och bevaranderegler och utarbeta riktlinjer och vägledningar
• Beakta relevant lagstiftning i alla förekommande arbetsuppgifter ex. GDPR, offentlighet och sekretess, förvaltningslagen, arkivlag samt se till att lagar och föreskrifter efterlevs
• Utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom kompetensområdet
• Ge service och stöd till medarbetare och allmänhet
• I arbetet ingår även att vid behov diarieföra in- och utgående handlingar samt utföra viss kvalitetsgranskning av hur registreringen fungerar
Kvalifikationer
• Vi söker dig som har akademisk examen med minst 60 poäng arkivvetenskap eller motsvarande
• Du ska ha god kunskap om offentlighets- och arkivlagstiftning samt ärendehanteringsfrågor, vilket innefattar såväl diarieföringsrutiner som kunskap om utlämning av allmänna handlingar
• Du ska ha erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Du ska ha erfarenhet av allmänna arkivschemat
• Vi söker dig som har arbetat några år som arkivarie inom den statliga sektorn
Meriterande
• Erfarenhet av traditionellt arkivarbete
• Kunskap om IT-relaterade arkivfrågor och vana att använda IT-stöd inom arkivredovisningsarbetet är meriterande. Länsstyrelsen använder Platina som ärendehanteringssystem och Klara som arkivredovisningssystem.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker en medarbetare med initiativförmåga som vill vara med och utveckla vår funktion och länsstyrelsens arkivhantering. Du arbetar proaktivt, ser förbättringspotential och har förmågan att planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du är noggrann, tålmodig och pedagogisk och är lyhörd för verksamhetens behov. För att möta tjänstens utmaningar behöver du vara strukturerad och ha god service- och ansvarskänsla. Viktigt är också att du håller dig uppdaterad om den utveckling som sker inom ditt område.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Självklart delar du Länsstyrelsens värdegrund att behandla alla med respekt, professionalitet och öppenhet.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning sex månader kan bli aktuell.
Omfattning: Heltid
Tillträde efter överenskommelse.
Då tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap, säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras, du kan komma att ingå i Länsstyrelsens krisorganisation.
Ansökan
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast 2020-10-18.
Ansökan görs via rekryteringssystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Länsstyrelsen är regeringens representant på regional nivå och har som uppdrag att utveckla länet, att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet och att vara förvaltningsmyndighet.
Respekt, professionalitet och öppenhet är vägledande i vårt arbete och vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten, bland annat värdesätter vi kunskaper i sydsamiska.
Läs mer: http://www.lansstyrelsen.se/jamtland
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Sandell, Biträdande enhetschef
010-225 32 97
Maria Ljung Westin, Handläggare
010-225 33 48
Dick Granqvist, SACO
010-225 32 55
Gunilla Karlsson, TCO/ST
010-225 32 15
Magnus Lindow, Enhetschef
010-225 32 25
Katarina Fredriksson, Biträdande enhetschef
010-225 32 52
Simon Keskitalo, Projektledare krisberedskap
010-225 32 75
Fackliga företrädare, Nås via växel
010-225 30 00
Christina Hedin ,
010-225 32 64
Tobias Karlsson ,
010-225 34 23