OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Du kommer att tillhöra Enheten för Centraldiariet som ansvarar för Länsstyrelsens diarieföring och arkivverksamhet. En viktig uppgift för enheten är att stå för ett samlat verksamhetsstöd för hela Länsstyrelsen och även till allmänheten. Du arbetar i nära samarbete med våra registratorer och får möjlighet att vara en drivande del i ett spännande utvecklingsarbete kopplat till utformandet av en modern arkivorganisation. Du kommer också att ha kontakter med Länsstyrelsernas nationella organisation inom ärendehantering. Vi söker nu en arkivarie som vill föra historien in i framtiden.
Centraldiariet, inklusive arkiv tillhör avdelningen för verksamhetsstöd. På avdelningen samlas även annat myndighetsgemensamt stöd såsom juridik, HR, kommunikation, ekonomi m m.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter som arkivarie är att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, inventera arkiv samt leda arbetet med leveranser och omflyttningar av material. Du är delaktig i att lämna ut allmänna handlingar och göra sekretessprövningar i samarbete med verksamheterna. I tjänsten ingår att ansvara för att utreda och verkställa gallring av såväl analoga som digitala handlingar både på egen hand och i enlighet med nationella riktlinjer. Du kommer att vara sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering och arbeta med att utveckla och effektivisera processer och rutiner inom arkiv- och informationshanteringen på myndigheten. Utöver det så deltar du i det dagliga arbetet på registraturen enligt uppsatta mål.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har högskoleutbildning om minst 60 hp/40 p arkivvetenskap, eller utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor, eller som registrator-arkivarie i en delad tjänst. Du är väl bekant med ordnings- och förteckningsarbete samt har god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet. Vi ser även att du har erfarenhet av arbete med sekretessprövning. Du har en god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Som person är du självständig, ordningsam och strukturerad. För att du ska trivas hos oss så behöver du uppskatta ett flexibelt arbetssätt och att arbeta i team. Verksamheten inom Länsstyrelsen är bred vilket avspeglar sig i vårt arkiv. Vi tror att du har erfarenhet från en tjänst där du haft varierade arbetsuppgifter och trivts med det. Du brinner för att vårda och tillgängliggöra våra arkivhandlingar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.