Vi söker en arkivarie till Bodens kommun!

Vi söker en arkivarie till Bodens kommun!

Arbetsbeskrivning

Har du tidigare erfarenhet av rollen som arkivarie? Letar du efter en tjänst där du får möjlighet att påverka utvecklingen av framtidens digitala arkivering? Då är det dig vi söker!

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Till Bodens kommun söker vi nu en kommunarkivarie på heltid, med uppdraget att bland annat ansvara för kommunens fysiska och digitala arkiv, där kommunens information bevaras för framtiden. I Kommunarkivet förvaras handlingar som sträcker sig ända tillbaka till 1863. Dagens kommunala organisation producerar hela tiden nya handlingar som måste bevaras och hållas tillgängliga för allmänheten enligt offentlighetsprincipen. Vissa handlingar är dock undantagna denna regel och skyddas av sekretess. I kommunarkivet kan man bland annat hitta protokoll från stads- och kommunstyrelsen, skolbetyg, bygglovsritningar, utredningar, fotografier, trycksaker och sociala handlingar.

Som arkivarie blir du placerad på kommunens nya kanslifunktion. Kanslifunktionen ansvarar för öppning och registrering av post åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunens nämnder. Kanslifunktionen ansvarar också för att ge stöd och service i administrativa frågor till både tjänstemän och förtroendeutvalda. Slutligen har kansliet som ansvar att utveckla och förvalta kommunens ärendehanteringsprocess. Som arkivarie ingår du i kansliets arbetsgrupp tillsammans med huvudregistrator, registratorer, kommunsekreterare, kommunjurist och nämndsekreterare.

Bodens kommun kommer införa ett nytt system för informationsförvaltning och du kommer ha en viktig roll i att stötta det arbetet och driva det framåt. Du får en nyckelroll där du har möjlighet att påverka utvecklingen av framtidens arkivering. Således kommer du även att utbilda och stötta övrig personal inom området. Du kommer även att arbeta med beslutsfattning inom området. I din roll som arkivarie ansvarar du också för att ordna, förteckna och tillgängliggöra kommunens arkivmaterial. Du agerar rådgivare till allmänheten i arkivfrågor och ansvarar för att tillhandahålla de handlingar som efterfrågas.

Befattningen som arkivarie innebär placering i säkerhetsklass, detta eftersom hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar kommer att ingå i dina uppgifter. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Din profil
Vi söker dig med en för området relevant akademisk utbildning som innefattar arkivvetenskap och informationsvetenskap. Alternativt arbetslivserfarenhet som väger upp för avsaknad av utbildning. Förutom detta ser vi att du har kunskap inom gällande lagstiftning och erfarenhet av klassificeringsstrukturer och verksamhetsbaserad arkivredovisning. Som person är du strukturerad och noggrann. Du har god kommunikativ förmåga och är duktig på att uttrycka dig väl muntligt och skriftligt. Du är en trygg och stabil person som har lätt för att samverka med andra på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Du trivs med teamarbete men är även duktig på att arbete självständigt då rollen ger mycket frihet under ansvar.

Passar denna arbetsbeskrivning in på dig? Då välkomnar vi dig varmt att skicka in en ansökan. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. I denna process samarbetar Bodens kommun med StudentConsulting. Och Bodens kommuns önskan är att eventuella frågor går till ansvarig rekryterare på StudentConsulting, Therese Isaksson. Vid frågor når du Therese via telefon på 072-21 45 329. Eller via mail på therese.isaksson@studentconsulting.com.

Fackliga kontaktpersoner:

Marianne Ericsson Westin, Vision
marianne.ericsson@boden.se

Fredrik Åström, DIK
dik.boden@gmail.com

Om företaget
Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi rekryterat över 11 000 personer det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Isabelle Karlsson
+46101224623
Emilia Johansson
+46101224597
Fredrik Åberg
+46101224864
Eleonor Åkerlund
+46101224638
Kristoffer Göthberg
+46101224670
Elin Wiberg Lif
+46101224569
Ida Holmer
+46101224433
Joel Rydström
+46101224243
Joanna Melander
+46101224629
Pontus Geijer
+46101224584

Sammanfattning

  • Arbetsplats: StudentConsulting
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Besöksadress

Murarevägen 30
None

Postadress

Murarevägen 30
FALKENBERG, 31136

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022