OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi söker dig som vill arbeta som arkivkonsult och gillar varierande uppgifter hos olika kunder.
Tillsammans med sex andra arkivkonsulter arbetar du ute hos olika förvaltningar, bolag och stiftelser inom Stockholms stad. Värdesätter du variation, trivs du med att stötta andra och vill utveckla dina kunskaper inom informationshantering? Då kan det här vara rätt tjänst för dig.
Rollen som arkivkonsult
Som arkivkonsult ingår du i Stadsarkivets avdelning arkiv och informationsförsörjning, där du arbetar med uppdragsverksamhet. Det innebär att du stöttar stadens verksamheter med arkiv- och informationshantering med fokus på digitalisering. Du har flera uppdrag parallellt hos olika kunder. Ett uppdrag kan vara några veckor medan ett annat pågår löpande. Ungefär en dag i veckan är du på Stadsarkivet, övriga dagar är du ute hos kunder.
Arbetsuppgifterna kan innebära att
- ordna och förteckna arkiv enligt allmänna arkivschemat och/eller processer
- ta fram styrdokument såsom arkivbeskrivning, bevarandeförteckning, klassificeringsstrukturer och hanteringsanvisningar
- värdera information och kartlägga verksamheter för att skapa rutiner kring arkivansvar och gallringsframställan
- planera leveranser och anslutningar till e-arkiv Stockholm
- arbeta med stadsgemensamma system såsom stadens ärende- och dokumenthanteringssystem e-Dok (Platina)
- leda eller delta i utvecklingsprojekt hos kund
- ge råd kring allt inom arkiv- och informationshantering
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
- en kandidatexamen med minst 60 poäng arkivvetenskap (motsvarar två terminers heltidsstudier)
- erfarenhet av att arbeta som arkivarie
- mycket god förmåga i svenska språket, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har
- intresse av utvecklings- och förändringsarbete
- intresse av arbete kopplat till digital långtidslagring och att införa digitala arbetssätt
- erfarenhet av att utföra uppdrag inom informationshantering och arkiv mot betalande kund.
För oss är dina personliga förmågor och färdigheter viktiga, vi kommer lägga stor vikt vid dem. För att lyckas i rollen trivs du med att arbeta självständigt. Du har förmågan att strukturera ditt arbete för att kunna jobba med olika uppgifter parallellt. Du är mål- och resultatorienterad samt gillar att driva utvecklingsarbete. För att klara av rollen behöver du ha lätt för att samarbeta med andra. Du har ett serviceinriktat sätt vilket är viktigt då rollen innebär många kontakter.
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!
Om oss på avdelningen för arkiv- och informationsförsörjning
Inom uppdragsverksamheten arbetar sex medarbetare och på hela avdelningen är vi cirka 25 medarbetare och en chef. Målet för vår avdelning är att Stockholms stad ska ha en effektiv arkiv- och informationshantering. Vi har en processbaserad organisation och medarbetarstyrda team. Varje process har en processledare som ansvarar för det löpande arbetet. Vi jobbar mycket med självledarskap och kunskapsöverföring mellan kollegor.
Arbetsplatsen Stadsarkivet ligger på Kungsklippan 6 på Kungsholmen, bara fem minuter till fots från Centralen, i en byggnad ritad av Gunnar Asplund. Vi har även kontor och arkiv vid Liljeholmskajen. Du utför huvudsakligen dina uppdrag ute hos olika verksamheter i Stockholms stad.
Vi har flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter. Läs gärna mer om https://jobba.stockholm/formaner
Läs mer https://stadsarkivet.stockholm/om-stadsarkivet/
Klicka här för att se https://stadsarkivet.stockholm/stadsarkivets-uppdrag/ och vårt uppdrag.
Din ansökan
Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev vid utvalda rekryteringar.
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
www.stockholm.se/stadsarkivet
Kontaktpersoner på detta företaget
Johanna Liden, avdelningschef Arkivsvar
0850828294
Peeter Mark, biträdande avdelningschef
0850828253
Jonas Engardt
08-508 283 10
Jonas Engardt, avdelningschef
08-508 283 10
Eliana Hjelm, HR-konsult
08-508 117 23